måndag 6 oktober 2014

En minneslucka att täppa till

Mellan mitt gamla liv i Utsikt från torpet och mitt nya i Mitt ljuva sjuttital ligger fyra månader i mediaskugga. Det måste åtgärdas för att nästa kapitel i Mina Minnesbilder ska bli komplett.

Wild Kids
Efter 70-årsfesten, som gav 4.395 i insamlingen till Världens Barn, tog vi igen oss en vecka, sen hade vi Wild Kids-veckan med alla sex barnbarnen som vanligt. Hela tiden gick vi och funderade när det skulle bli dags för Nelly och Selma att få sitt nya syskon. 12 juni var det planerat, men dagarna gick.

Så på torsdagen den 19 juni var det dags. Dagen före midsommaraftonen föddes Ebbe och när Margareta berättade det sa Selma spontat "Får vi åka hem nu?" Klart att hon ville åka hem till mamma och till lillebror.
Ebbe och mormor

Sommarn sen var jättevarm, absolut en av de finaste man kan tänka sig. Och fortfarande än idag, 6:e oktober är det ovanligt varmt, 12-15 grader och ibland ännu varmare. Klimatförändringar?

I slutet av sommaren utbröt den största skogsbranden i modern tid en bit väster om Sala, söder om Ängelsberg. I Sala låg röken tät ibland och helikoptrar hämtade vatten i Silvköparen, det var några riktigt dramatiska veckor innan man lyckades få kontroll på elden, En människa dog och en hel del hus brann ner. Orsak? Klimatförändringar?

I häftiga skyfall i södra Sverige blev det också svåra skador som kanske också hänger ihop med klimatförändringar. Kommer jag att se fler effekter av klimatförändringar under livstiden för mitt70tal?

Eller är klimatförändringarna bara en myt som en del hävdar? Ett resultat av naturliga variationer? Nu med Miljöpartiet i regeringen hoppas jag i alla fall att det kommer att pratas mycket mer om miljön och klimatförändringar än vad Alliansregeringen gjort de senaste 8 åren. Jag är lite orolig ibland för hur mina barnbarn ska få det.
 
Annikas familj sålde villan och flyttade till Sollentuna Centrum, Elisabeths familj sålde sin villa i Krisslinge och köpte ett hus i Almunge och Anders familj semestrade i Danmark och i Åre, ungefär som vi ofta gjorde när vi var unga, en tur till kusten och en tur till fjällen. Och själva höll vi oss i Stentorpet mest hela sommaren, vi har ju haft vår New York-resa att planera och den närmar sig..

Nya badet "Löga Strand" invigdes 7 jumi 2014
Det här är fyra månader på inte stort mer än fyra sekunder, eller ja, 40 i alla fall. Men under den här tiden har jag så ofta tänkt att det där och det där vore värt ett inlägg på en blogg om jag hade varit i gång. Rätt roliga saker som varit värda en kommentar men som aldrig kom på pränt, så det känns naturligt nu att fräscha upp journalistådran i mitt 10-årsprojekt. Mot nya djärva mål!

1 kommentar:

  1. Nu har jag äntligen lagt till den nya bloggen i min blogglista. Skönt att ordningen är återställd och bloggandet tillbaka igen!

    SvaraRadera