söndag 5 oktober 2014

Premiärtur på nya motorvägen idag

Flygplansrakan . Nästan så vår Citroën lättar...
För någon vecka sen blev sista biten av motorvägen Västerås till Stockholm klar och vi körde den idag.

Det är 50 år sen jag läste i DN om planen att bygga motorväg mellan Stockholm och Oslo, och det återstår bra mycket - blir det t.ex. nånsin lönsamt att bygga motorväg upp genom Värmland? Men jag är glad att den här biten är klar! Västerås - Stockholm.

Hur många gånger har man inte suttit i långa sega bilköer i morgonrusningen till Stockholm och svurit över vansinniga omkörningar eller hamnat bakom en långtradare och själv blivit stressad när man insett att man skulle bli sen till mötet på HK. Eller på väg hem kämpat mot sömnen på sliriga vägar efter en lång arbetsdag när man varit med i ett Stockholmsprojekt. Men nu är det slut, nu kan man lulla på i sin egen fart.

Mera motorvägar ger mer biltrafik som ger mer klimatförstörande utsläpp, så egentligen borde man väl vara lite kritisk, men just den här motorvägen är jag allt positiv till.

Mulet idag, så solcellerna står horisontellt
Och lite historia, hur var det nu? Rätt tidigt var det motorväg sista biten in mot Tensta som vad jag minns byggdes på lite successivt utåt Bålsta och Bro, men jag är rätt säker att 1992 blev motorvägen ända till Enköping från Tensta klar. Senaste åren har man byggt om den smala vägen frän Tensta in till Rissne och nu är alltså sista etappen mellan Enköping och Västerås klar. Men motorväg ända till Oslo tar det nog 100 år till att bygga om det fortfarande finns bilar då vill säga.

Längs med motorvägen ut från Västerås kan man också beskåda Nordens största solcellspark, det kan ju vara lite intressant. Elen där ska räcka till 400 villor sägs det, och spontant låter det inte så mycket tycker jag, men jag kanske bara är lite blasé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar