måndag 27 oktober 2014

Spontana besök är sällsynta

Jag har sen länge haft en öppen inbjudan att besöka min barndomskompis. Så synd att man inte gör spontana besök längre, det blev inte av den här sommaren heller.

Den där reklamen Gevalia körde med förut om oväntade besök är nog lite omodern, ingen gör oväntade besök längre. Min syster åker jag hem till när som helst, och barnen också även om dom oftast vet att vi kommer, men till andra gör jag nog inte det.

När min bror besökte sin tjejs mamma i Chile härom året var det visst fortfarande så där i det landet att det där ofta kom oväntade besök sent på kvällen, så kunde dom sitta och surra till långt in på natten. Ja bror min surrade nog inte så mycket, hans spanska är inte så bra än. 

Men det passar nog inte oss svenskar längre. "Titta in när du har vägarna förbi" , nej så säger inte jag längre, för jag vet att det aldrig blir av. Jag har försökt nån gång själv att bara ringa på dörren och tänkt mig ett kort samtal över en slät kopp kaffe, men då har jag märkt att det var nog inte så lyckat. Nej jag skulle ha ringt någon dag innan så det blivit en middagsbjudning i stället. 

Men till min barndomskompis hade jag "vågat" stanna till spontant, men som sagt blir det aldrig av. Även om man åker just den vägen förbi har man ju alltid bråttom hem eller bort. Men nu ska det bli av! Inte spontant, men planerat. Jag har helt enkelt skrivit in i min kalender att jag ska ringa honom en viss vecka, och så har jag mailat honom för säkerhets skull. Inte direkt spontant men då kommer vi i alla fall att träffas.

Kanske det är lättare för kvinnor än för oss män att vara spontana, men jag googlade och ser att nog de flesta ogillar spontana besök, vi vill väl inte visa att vi har det lite stökigt kantänkas. Och sådana besök som Martin Ljung gjorde hemma hos Ester är inte så lyckade förstås. Tänk så populär den här sketchen var en gång. Man kunde den utantill.
            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar