tisdag 30 december 2014

Film är bäst på bio

En duva satt på en gren och funderade på tillvaron. Gick på Elektra-Bio för sista gången idag så vi passade på innan tåget gått.
Duvan sitter och funderar.

Det är klart att vi sett alla Roy Anderssons filmer i den här trilogin. Märkliga filmer och märkligt ljus, men hur ska man tolka dom?

Jag måste se om de två första filmerna igen, för jag minns dom inte riktigt. Lite svårt när det är sju år mellan varje film i trilogin men jag har tyckt om dom alla tre. Dom är roliga på ett märkligt sätt, och i den här senaste skrattade jag fler gånger än jag brukar jag göra på rena komedier med lättköpta poänger.

Första filmen, Sånger från andra våningen, minns jag inte mycket av, lite mer om den andra, Du levande. Den kanske jag tyckte bäst om, men nog blir man berörd av alla dom här filmerna, den här senaste också. Vad menar han? Vad betydde steppscenen? Vad hade Karl XII där att göra? Det var fint att få titta in på Halta Lottas Krog i Göteborg också. Om det var onsdag eller torsdag var också en intressant scen i ett samtal på en busshållplats. 

Vi ser en hel del film, men inte så ofta vi sitter och pratar om filmen när vi kommer hem så helt klart sätter hans filmer fart på tankebanorna. Så här efter julhelgerna kan man gott vara lite lat, så i går såg vi både en Woody Allen om Paris och en annan Paris-film också, båda på TV. Det går bra det också men helt klart är film bäst på bio och Elektra-Bio i Culturen är en fin biograf!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar