fredag 19 december 2014

Sovmorgon med oanade följder

På fredagsmorgonen går vi alltid till Actic för en gruppträning. Men idag fick Margareta gå ensam, jag var för sen med anmälningen, hamnade som andra reserv och kom inte med. "Du kan ju gå med och springa på löpbandet" sa Margareta, men latmasken tog över, jag blir kvar i morgonrock och så tar jag en påtår i stället.

Och läste brevet jag fick levererat till dörren igår av Birgitta. Brevet kom från en "riktig" författare där vi fick en uppgift att skriva några A4-sidor och leverera under vecka 9 till herr författarens residens i Båstad. En scen i en berättelse ska åskådliggöras med dialog och beskrivande text. Dessutom ska hela upplägget beskrivas i korthet, personer och miljöer som berättelsen ska handla om.  

TK_IMG_1321
Torgny Karnstedt
i en avspänd stil
Men vad är detta, det här var ju inte riktigt min tanke med skrivarkursen jag gick för någon månad sen. Inte hade jag väl tänkt att skriva en bok. Jag hade mer tänkt få några välbehövliga tips för att mitt bloggande här i mitt sjuttital skulle få en uppryckning, det där med bok och stora författarinkomster från höga rojalties har bara varit ett skämt, men kanske ändå.... Jag är löjligt lättpåverkad. Och fick en tanke!

I bakhuvudet har en idé gnagt en tid, jag kanske kan gå vidare med den idén som en berättelse mer än en dokumentation. Och trots en lite besvärande hybris så, nej några inkomster blir det inte tal om, det inser till och med jag. Gunnar Hedlund, den gamle bondeförbundaren, sa så klokt att man ska inte sälja skinnet innan björnen är skjuten. Det är nog bäst att skriva berättelsen först innan jag beställer ny bil och köper hus i Båstad eller på Solkusten. Men för Nobelpriset har jag väl åldern inne.

Jag tror också att om man ska ha börja med ett sånt här projekt som förstås tar en bra tid, kanske flera år, så ska man inte snacka för mycket om'et. Dumt t.ex. att skriva om det på Facebook och i bloggar, det skulle jag aldrig göra. Så om det mot förmodan är någon som läser om min plan här i mitt sjuttital, så det här har jag aldrig sagt. Jag skriva en berättelse... Med handling och persongalleri.... Dumheter, har jag aldrig sagt.

Men om jag skulle, jag säger om, vilka i min närhet skulle vara med i berättelsen.... Jag finge väl ge dom andra namn kantänkas så dom inte känner igen sig. Mycket att tänka på, men det får jag diskutera med min författarkollega. Det här var dagens i all hast nedskrivna morgonrapport från min skrivarlya, nu är det dags för morgonduschen innan Margareta vältränad kommer hem från Actic.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar