söndag 14 december 2014

Vi språkpoliser har det tufft

Ibland är det lite jobbigt att vara språkpolis. Det är så lätt att tappa fokus när allt man ser är stavfelet.

Det här gäller visst inte längre.
Osäker, men jag tror man får säga
"Bättre än dig" nu.....
Vi är likadana både Margareta och jag. Felstavade undertexter på filmen, sen tappar man koncepten ett tag innan man är på banan igen. Särskrivningar. Lite fånigt kanske, men det ser lite oseriöst ut. Så här i min blogg där jag skriver lite för snabbt och ogenomtänkt får jag som tur är hjälp av stavningskontrollen, men jag missar en del ändå. Ibland rättar jag de värsta grodorna i efterhand, ibland får dom vara kvar. Som Mitt ljuva sjuttital. Det var en avsiktlig felstavning.

Men Margareta reagerade förstås direkt när hon såg min rubrik, men hon är så ung, har inte kommit fram till sjuttitalet än. Vi andra minns Britta Borg och "Ljuva sextital", det var hon och den sången som var min inspiration då den här bloggen skulle namnsättas. "Ljuva sjuttiotal" låter för perfekt.

Så googlade jag lite i ämnet och hamnade bl.a. hos Enn Kokk, gift med f.d. ministern Birgitta Dahl och f.d. redaktör på "Aktuellt i politiken" och vad ser jag? I rubriken på hans hemsida är "blogg" felstavat, han använde det engelska "blog". Men han är förlåten, det var så många välskrivna inlägg i hans blogg som jag ska ta och följa framöver. Han hade tom en analys över Chuck Berry, årets Polarprisvinnare som lite moralpanikaktigt blev bojkottad (tillfälligt?) av rockkören Rock Everybody, men det kanske det kan bli ändring på, Chucken har för mycket häftig för att inte ta med. 

Oj, det där blev en utvikning, stavning var det som var på tapeten. I stället nämner jag den välutbildade hen i 25-30-årsåldern jag haft så mycket kontakt med en tid, men som stavar som en kratta, man får ha lite fantasi när man läser eposten från hen. Det kanske var så att det var mer noga en gång med stavning, innan vi fick stavningskontroller i mobiler och datorn. Och så bjuder jag på lite musik från det ljuva sextitalet och också några bilder från omläggningen till högertrafiken 1967:  

                                  

1 kommentar:

  1. Rättade studentuppsatser förra veckan och det är skrämmande läsning. Det mardrömsscenario som målas upp i filmen "Idiocracy" känns inte helt avlägset (https://www.youtube.com/watch?v=clYwX8Z43zg).

    SvaraRadera