torsdag 22 januari 2015

Bastusnack

Spinningen på onsdagen och bastun efteråt ger ofta eko ända fram till torsdagsmorgonens bloggeri om det blir bra bloggämnen, och sen tack vare Googles generösa lagringssystem kommer samtalsämnena att lagras i min blogg ända in i evigheten. Så här gick snacket igår:

Först hade vi hört på morgonnyheterna glada nyheter om hur nyttigt det är att dricka kaffe. Men den diskussionen spårade snabbt ur när vi kom in på den negativa följden av kaffedrickandet att man sen alltid får hålla koll på närmaste toalett. Nej, hur den diskussionen slutade går jag inte in närmre på, kiss och bajs för seniorer.

Så avhandlade vi Smartphones och surfplattor, appar och sånt. Jag ligger lite lågt där för den normala åsikten är att det mesta är dumt, "jag är inte intresserad" och "det är mest nåt för barn och barnbarn". Men nån hade lärt sig en app och berättade stolt om hur bra den var och en annan hade en annan app som också var extra bra så det man kan vill man gärna framhålla, men i stort tycker de flesta att manickerna kanske är bra, men det är suspekt att vara social på nätet. Så jag ligger oftast lågt.

Men det bästa med dagens diskussion var nog golfsnacket. Några roliga historier i golfmiljö kan jag nog inte vidareberätta här för ev. känsliga läsare, men så kom några berättelser ur levande livet, rätt intressanta, sedelärande och antagligen sanna bara det att vi har hört dom förut. Kanske 10 gånger! Det är det som är det fina, för det visar att jag är inte ensam om upprepningar. I den här åldern är vi många som berättar samma sak gång på gång, jag också, och så hoppas man att den man pratar med har glömt att dom hört det förut. Och eftersom alla andra också gör det så behöver inte jag skämmas.

Det gäller också i högsta grad även den här bloggen, jag känner ofta på mig att det jag skriver har jag ofta skrivit många gånger tidigare. Förlåt för det i så fall och ett tips till mina ev. läsare: lägg inte det jag skriver på minnet, stor risk för en repris ganska snart igen. Det blir så med nästan daglig uppdatering i sjuttitalet.

Men det här är nyskrivet, morgonfärskt:

Jag kände för en dikt idag
vad sjutton ska jag rimma
är inte riktigt än i slag
i tidig morgontimma

Det är så mycket trist som händer
oroligt i så många länder
nej ingenting om våld och död
sånt finns tyvärr i överflöd

Vad ska då dikten handla om
Pensionen kanske, brevet kom
Från myndigheten häromdan
Behöver nu en räddningsplan

Nej No big deal, det reder sig
Vad bryr jag mig om pengar
Finns någon bättre syssla, säg
Skolös på sommarängar

Snart är vi där och vintern slut
Nu lägger jag fast kursen
Jag tar nu ett principbeslut
så efter morronduschen

Så skaffar jag en muckarkam
och börjar räkna dagar
tills vårsol'n äntligt tittar fram
F'låt vintern, jag beklagar

Men dikten min som kom på pränt
blev faktiskt riktigt dålig
Bäst om det aldrig hänt
Helt klart blev undermålig

Jag borde blitt i sängen kvar
så ni fått slippa persen
min dikt så pinsamt onjutbar
Äntligen kom sista versen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar