tisdag 17 februari 2015

Blogg100-dags?


Jag hamnar varenda dag vid datorn. Inte alltid att jag hinner tänka på min sjuttitalsblogg varje dag, det är mycket annat som ska avhandlas vid datorn, men så till sist idag är det kanske läge att skriva en rad.

I gruppen Blogg100 på Facebook börjar man ivrigt skruva på sig och undra om det ska bli något Blogg100-race i år. Fredrik, mediekillen som arrangerat det hela i flera år i verkar inte vara riktigt på hugget, det är nog en hel del jobb att hålla i det här projektet med statistik och återkopplingar och så förväntar sig folk att det som vanligt ska ordnas en träff efteråt med erfarenhetsutbyte. Mitt tips är att det inte blir något i år, och om det ändå skulle bli något så blir så blir det i höst. Tror jag.

Racet 2013 som avslutades med en träff på Historiska Museet var intressant för en överårig bloggare. Jag blev intervjuad i radio och fick på seminariet några insikter om storheten med bloggeriet, tom en sån här tramsblogg kan säga en del om läget i Sverige, om åsikter och om samhället. Intressant tyckte jag, så intressant att jag fortsatte med bloggen ett tag till den gången.

Racet 2014 var jag inte lika engagerad i, det var för mycket annat runt i kring, men det är klart att jag genomförde utmaningen. Och efteråt stämplade jag ut en tid och lade ner bloggen och nåt anslutande seminarium var jag inte med på.

Racet 2015 som alltså inte är igång än är trots det redan igång på min egen kant. Riktigt dagliga uppdateringar har det kanske inte blivit men inte är det många luckor. Jag har ju samtidigt skött min Rock-a-beat-blogg så jag tror nog att det jag fyllt den moraliska kvoten med ett blogginlägg om dan.

I Facebook-gruppen "Blogg100" är det ett gäng som satsar på en start 1/3 läser jag. Kanske jag börjar tagga mina inlägg då och ser till att inte missa en enda dag efter det datumet i alla fall. I första racet tror jag vi var runt 6-700 från början och kanske 200 som var med till slutet. I andra racet var det över 800 från början och 200 som gick i mål. Hur många som var med båda gångerna vet jag inte men Utsikts-bloggen var i alla fall med båda gångerna.

Så det är klart att jag är med och rycker i år också om vi kommer igång. Annars klarar jag mig förstås bra utan morot och piska, men blir det en officiell utmaning så hänger jag på och siktar på att vara med på utvärderingsträffen också. Som ålderman?    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar