lördag 21 februari 2015

Flyttanmälan inskickad

Inga kartonger behövdes! 
Det har varit lite kyligt ett tag här i trapphuset mellan brevbäraren och oss på femte våningen. Vi löste med en flyttanmälan.

Lite småroligt också har det varit och jag förklarade krisen i blogginlägget i förrgår, det har gällt lägenhetsnumret. Bor vi i lägenhet 1401 eller 1501? Rätt ska vara rätt så jag mailade Lantmäteriet med min fråga, ska jag ge mig eller stå på mig undrade jag. Lantmäteriet gav ett snabbt svar och gav mig rätt! Så här skrev överste Lantmätarinnan själv:

Hej
I det här fallet tycker jag att du har rätt och att det är brevbäraren som fått det här lite om bakfoten. Om Posten har synpunkter på lägenhetsnumreringen bör dom vända sig till fastighetsägaren.

Hälsningar
Märta 

Naturligtvis hade jag rätt, nåt annat hade varit otänkbart, men jag ger mig ändå. Flyttar ut från lägenhet nr 1401 och flyttar in i lägenhet 1501, enklast så!

Det är klart att det finns viktigpettrar som aldrig skulle ge sig utan kräva att fastighetsägaren och dom andra 12 hyresgästerna i trappen skulle rätta sig efter mig, men nog är det bättre om vi är smidiga. Man flyttar i genomsnitt 11 gånger i sitt liv har jag hört, det här blir med råge den enklaste flytten.

En flytt måste firas! En flaska Cava ligger på kylning och nåt extra gott att äta ska vi unna oss i kväll och ha en liten inflyttningsfest. Det verkar annars vara precis samma grannar i trappen som förr, men jag ska hälsa lite extra artigt på dom om jag stöter på nån.

Det känns lite som civil olydnad det här med att inte följa regelverket, det är jag inte så van med, men det känns helt OK, nästan lite tufft. Och jag har sett på mina resor runt i Sverige (i alla fall i Sollentuna) att många andra också är lite olydiga. Annika o Calle som hamnade på våning 6 där i Sollentuna drog lite olydigt till med lghnr 1601 när Lantmäteriet helst vill ha dom i lägenhet 1501! Och då har Calle ändå en militär bakgrund och annars rätt exemplariskt noga.

Nu är jag bara lite orolig att det här kommer Lantmäteriet till kännedom. Speciellt Märta är jag orolig för. Hon gav mig råg i ryggen att stå på mig, men så svek jag henne, svek Lantmäteriet och svek hela regelsverige! Bara för att inte irritera brevbäraren! Det här var inte bra.          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar