onsdag 25 februari 2015

Paddington är en riktigt bra barnfilm

Jag tänkte att den filmen var alltför barnslig för mina 8 och 11-åringar, men så fel jag hade.

En av de bästa barnfilmerna jag sett på länge. Jag har alltid gillat tecknade filmer och visst kan nya amerikanska animerade filmer vara fyndiga och roliga, men jag brukar haka upp mig på tempot och alla snabba dubbelbottnade skämt som barn inte alltid kan förstå. Då var den här Paddington i en annan klass. Engelsk. Spännande och ibland lite rörande. Paddington kom från Peru till London och hade svårt att anpassa sig, så det var lätt att se kopplingar till dagens Europa och flyktingar vare sig det var någon tanke med det eller inte. Tur att man får barnbarn på besök ibland!

Paddington behövde hjälp när han kom till London, det är bra många nu här i stan som också behöver hjälp. Jag såg en rubrik idag om förslag, försök eller vad det var om avhysning av tiggande romer, det hänger också ihop. Men nu när jag till sist får tid att kolla rubriker i tidningarna ser jag ingenting vad det rörde sig om. Det är klart att vi måste ta itu med det här med tiggeriet, ska man ge eller inte, lite till många eller lite mer till någon enstaka. Jag har valt det senare. "Min" tiggerska utanför mataffär'n är jag rätt generös mot medan andra blir utan. Rätt eller fel?

Inte vill jag skämmas när jag går en tur på stan, och jag kan ju inte känna något ansvar för alla tiggare. Hoppas regeringen tar itu med det här och sätter press på Rumäniens regering eller vad man nu kan göra. Ja, sånt kom jag alltså att tänka på idag när jag var på barnbio, och då var det väl en bra film!    



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar