söndag 15 mars 2015

Är jag äldst i #blogg100?

Bildresultat för ballad på en soptipp
Cornelis var bra hela tiden
Vaknade tidigt på söndagsmorgonen som så många andra dagar numera. Och läste en massa bloggar av mina #blogg100-kollegor, många skriver väldigt bra och intressant. Och alla är rätt unga jämfört med mig.

Vilken tur brukar jag tänka, vilken tur att jag hann prova det här som kallas Sociala Medier och jag har hunnit prova en hel del, lärt mig det jag orkat lära mig och försökt förstå rätt mycket och jag har förbättrat mina kunskaper så gott det gått och "för var dag blir det bättre men bra lär det aldrig bli" som Cornelis sa. Jag vet inte om jag är äldst i #blogg100, har någon annan liksom jag passerat 70,men som en grinig gammal gubbe känns det bra ibland att avreagera sig och röra om i gammal dynga, som t.ex. att jag inte fick några av kollegorna i datagruppen i pensionärsföreningen att intressera sig i alla fall lite grann för det här att vara social på nätet, det var den gamla surdegen som kom till mig idag.       

Det är lite synd att det här med Sociala medier inte kom tidigare, brukar jag tänka ibland, vilken nytta jag skulle haft av det i yrkeslivet! 

Vi äldre behöver lite handledning
Men nu är det en fritidssyssla som pensionär och det är alltså synd att det gick så trögt att få med mina ålderskamrater på båten tycker jag, jag som hade så stora ambitioner. Att själv komma igång att blogga gick rätt lätt, men så tänkte jag direkt att det skulle gå lättare om man kunde ha nån att resonera med. Att själv komma igång med Facebook, Twitter, Instagram och sånt var inte heller så svårt, men så kul om man hade nån att resonera med tänkte jag där också, men mina kamrater i pensionärsföreningen var så svårflirtade. Vi var 15-20 datalärare som var rätt bra på att visa föreningskamraterna hur tangentbordet och musen fungerade och sånt men jag hade en tanke att vi datalärare i föreningen som hade ett naturligt intresse för datorn också kunde lyfta oss själva och sen bli en slags expertgrupp för äldre, det var väl en fin tanke. För även äldre kan ju med fördel blogga, Facebooka och Instagramma, värre än så är det inte!

Efter ett 10-tal kurser toppat med några föredrag på biblioteket här i stan var jag rätt bra på gång, men Sociala Medier, Facebook och sånt var lite för magstarkt för föreningens styrelse och datalärare där det t.ex. var viktigare att ägna tid åt att lära ut att göra adresslistor i epostprogrammet och när man med eftertryck sa att man absolut inte ville vara med i "din verksamhet" så var det bara att stämpla ut och bli ensamseglare. 

Men nu efter dagens inslag här i #blogg100-racet börjar nästan tanken gro igen. Jag var nog för tidigt ute för fem år sen. Nu googlar jag och ser massor av artiklar nu om nyttan av Sociala Medier för äldre med precis de argument jag körde med när jag började! Det kanske är dags att damma av mitt gamla kursmaterial.  

1 kommentar:

  1. Jag trodde jag var äldst, men jag har ett par år till 70, är "bara 66". Jag lider lite av åldersnoja. Jag har ett utkast om detta som jag tänker publicera. Sen.

    SvaraRadera