tisdag 17 mars 2015

En nostalgipromenad

Mens Hasse på Ryds Glas fixade stenskottet från igår fick jag en tur genom mina gamla jaktmarker. I 25 år bodde vi på Bäckby och nu var det 20 år sen sist jag tog en promenad där.

Sockertoppsgranen måste väl vara ny
men vi hade en just där vi också!
Jag började förstås med huset, skulle nåt vara sig likt. Ommålat, nya fönster och dörrar. Garaget var tillbyggt på bredden, det såg lite lustigt ut. Ett långsmalt hobbyruum? Våra äppelträd var borta och rönnarna och pilträden också. Den dåligt byggda grinden var som tur var också borta och även staketet som vi karlar i kvarteret byggde gemensamt första sommaren 1971. Nu var det höga tättväxande häckar där i stället.

Lekplatsen var borta och planket där blixten slog ner en gång var också borta. Men alla hus såg väldigt välskötta ut, en helt annan gata nu kändes det som än när vi flyttade därifrån. Alla hus i olika färger, några hade byggt om entréerna, en mur i stället för det gamla staket såg jag vid ett hus mm mm. Riktigt snygg gata!

Men lustigt nog låg våra 50x50 gångplattor kvar på entrésidan! Lika knaggligt lagda som på vår tid, jag la ju i alla fall om dom några gånger! Jag fick dåligt samvete, borde jag erbjuda mig att lägga om dom igen?

Precis som i Kina!
Så gick jag vidare genom Gröna Stråket som det kallades en gång. Vid skolan var det massor av ungar som lekte. Ett utegym var nytt, den provade jag lite men till skateparken skulle jag behövt låna en bräda.

I centrum var mycket sig likt. Men bibblan hade fått en egen entré och där inne var det ommöblerat. Stötte på några bekanta på vårpromenad som berättade att banken försvinner och att där den nedlagda Pressbyrån står kommer det att byggas ett bostadshus. Mitt i centrum! Jag fattar noll, hur ska det få plats, jag kommer att göra ett återbesök när bygget kommer igång.
Vad kan det bli för bostadshus där den blåa kiosken står?

Jag trivdes bra på Bäckby och en intressant promenad var det. Längtar tillbaka? Nej, nu har vi ju sen länge dragit vidare, det blir nog inget mera Bäckby för oss.

Försäkringsbolaget Tre Kronor stod för betalningen av stenskottet, hoppas jag klarar mig ett tag nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar