lördag 7 mars 2015

Fantomen i Vasaloppet

Undrar hur dom känner sig idag, Vasaloppsarrangörerna. För första gången i världshistorien körs Vasaloppet andra söndan i mars och så ska de bli 10-12 grader då sägs de. Och sol!

Nio segrar, fortfarande störst!
Åkarna får väl inte heller så lätt, om dom inte lägger på rejält med klister förstås, men dom har ju sen bara att mala på och sen klaga på dåliga spår, det är ju arrangörerna som får ta emot kritiken om det inte blir bra. Men dom kanske har full koll och har samlat på sig en massa snö i fryshusen att lägga på allt efter som, så jag oroar mig säkert i onödan. Hoppas jag. I morrn ställer jag klockan så att jag är på plats i TV-fåtöljen i god innan starten så får jag se hur dom lyckas. Heja Johan Olsson!

Ett gammalt Vasaloppsminne dök upp nu, hur fungerar hjärnan egentligen: Ett soligt Vasalopp för 20(?) år sen. I TV visades en åkare som stannat för intervju och lite blåbärssoppa. Rätt storväxt och i Fantomendräkt. Han hade en bandspelare med sig på ryggen eller magen och spelade på den en då populär melodi minns jag och där stod han och gjorde lite danssteg på sina skidor. Fantomen på skidor dansar och dricker blåbärssoppa i TV. Hur många kommer ihåg just det kan man undra. Fantomen själv säkert och hans Diana och Guran, men hur många av oss tittare i periferin? Och kommer jag ihåg rätt?

Det där med vad man minns eller inte minns och varför tycker jag är intressant, men just det här var ju lite absurt, det var väl därför den episoden blev lagrad i minnet. Margareta och jag minns ofta olika saker och vi minns ofta samma sak på olika sätt. Då kan det bli en intressant diskussion också, vem ger sig först?     

Jag Googlade men jag hittade inte min Fantomen, det närmaste jag kom var Mora-Nisse, men jag är säker att det inte var han den här gången.           

2 kommentarer:

  1. Olsson ställer in, Brink likaså. Lite snuva ! Fantomen blev aldrig snuvig.

    SvaraRadera
  2. Olsson ställer in, Brink likaså. Lite snuva ! Fantomen blev aldrig snuvig.

    SvaraRadera