onsdag 25 mars 2015

Jakten på den näst sista semlan

Kaffe 27, Semla 29 = 56 kr/pers 
Tisdag igår, sista veckan före påskveckan. Nästa vecka äts årets sista semla, så det  var näst sista chansen igår. Och solen sken så fint. "Vi tar en semmelfika på stan" sa vi båda. Men det var inte helt lätt.

Började med en tur nedåt hamnen. "Kajen" var stängt och det andra fiket vi brukar fika på hade inga semlor på menyn. Solade en stund på en bänk sen traskade vi tillbaka uppåt stan.

Öhrmans? Inga semlor och inte heller hos Voltaire och Espresso House kör mest med cupcakes och muffins, no semlor today.  Vi tittade in på ett par andra ställen också innan vi till slut hamnade på ett säkert kort hos Systrarna Ericsson i Gallerian. Så det blev en semmelfika men inte ute i solen, men det är ändå lite utekänsla hos systrana. Det var värt sina 112 kronor för två kaffe och två semlor även om vi klarat oss under en trettilapp om vi köpt med oss hem från Konsum i stället. Och nästa tisdag blir det årets sista semla, då blir det Konsumsemlor..

Onsdag idag, en kaloribomb till när det var Våffeldagen. Här var det stopp först men jag stod på mig, våfflor skulle jag ha idag. "Jag blandar till smeten och gräddar när jag kommer hem från gymmet" sa jag och Margareta muttrade nånting om kalorier och att hon inte var så förtjust i våfflor som vi därför inte äter så ofta. Men så när jag kom hem hade hon tagit fram ett recept i alla fall. Jag blandade till smeten och gräddade 7-8 våfflor, riktigt fint gräddade och riktigt gott blev det! Och Margareta åt nästan lika mycket som jag.

I morgon, torsdag, är det tvådag igen i vårt fem-tvåande, så det här kalorisyndandet är snart glömt.

             



        
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar