tisdag 26 maj 2015

En halv gul sol, tyvärr fortfarande aktuell

Fem plus
Biafra-kriget minns alla i min ålder, men vad var det som hände egentligen? Det vi minns är den ohyggliga svältkatastrofen, Biafra-barn med uppsvällda magar var ett begrepp.

Nu har jag ett bra tag hållit till i Afrika, 700 sidor, och till sist har jag lärt mig lite mer om krig och elände.Det började så bra med en välutbildad, politiskt intresserad familj och en massa namn och afrikanska uttryck att hålla rätt på. Middagar, människor, diskussioner, relationer, ett rätt modernt Afrika kändes det som.   Men så börjar oroligheterna, Biafra bryter sig ut från Nigeria och kriget börjar med allt som det för med sig, Splittrade familjer, flykt och elände. Kriget pågick mellan 1967 och 1970. Två miljoner biafraner dog och 200000 nigerianer innan kriget tog slut och landet enades igen.  

"Biafrabarn"
Biafrabarn
En bladvändare som ändå tagit lång tid att läsa, det har varit så mycket ett tag, men i går kväll kunde jag inte somna innan jag läst ut boken. Krig och elände, men det är personerna man följer i deras vardag, inga tekniska krigsskildringar. Finns som film också ser jag, en film från 2013 som jag ska leta efter när boken har sjunkit in.

Fortfarande aktuell? Ja, det här kriget är ju över nu sen 45 år men då man tänker på allt som sker nu i Syrien, Irak, Libyen  och på så många andra ställen tänker jag att det är ju miljoner och åter miljoner paralleller med människoöden, samma elände, samma hjälpbehov. Jag minns inte vad jag tänkte om det här kriget mens det pågick mer än att jag följde nyheterna. Jag var drygt 20 och borde vetat mer, men rejält tagen blev jag nu av En halv gul sol, och nu är det nya barn som far illa. Ödmjukt kan man bara säga att det är ett fint land vi råkat få bo i.

Den här boken kommer jag att minnas länge.

1 kommentar: