torsdag 30 juli 2015

2/3 av världen är utan internet

Sa inte Pippi Långstrump nånting om "Utan internet försmäktar vi på denna ö"

Det kan ha varit något annat hon pratade om, men efter ett lätt åskväder i söndags har vi försmäktat utan internet i stugan. Fyra hårda dygn dygn. så några dagar har vi hört till dom där två tredjedelarna.

Internet är verkligen inte bara ett tidsfördriv med Facebook, Instagram och Youtube och sånt, det är banne mig viktigt att ha en tillförlitlig internetuppkoppling. "Hur länge klarar man sig utan internet" tänkte jag i morse när felet fortfarande inte var löst.

Ungdomar som växer upp nu kan ju aldrig fatta hur det var innan 1995-96. "Utan internet! Så kan man väl inte leva!" tänker dom. Stenåldern! Och vi som kom in i det här längre upp i åren blev snabbt tillvanda, åtminstone vi som vågade oss på att ta till oss det.

Nu just under det här avbrottet var det månadsslut. Räkningarna! Sen var det massor av information jag behövde komma åt - Casper och Ellen i Japan vill man ju följa, hur ska jag lägga Shingeltaket på bastun, finns det rum ledigt nånstans så vi kan ta en biltur nästa vecka, har pensionen kommit in på banken etc etc. Jag gör en massa transaktioner varenda dag, datorn står nästan alltid på och utan internet blir allt så komplicerat.

2/3 of the world is not connected to the internet skriver internet.org, en organisation som jobbar för att allt fler ska kopplas in på internet, i första hand för att få bättre tillgång till utbildning och sjukvård och sånt. Jag brukar läsa lite vad dom skriver, det är en intressant uppgift att hålla koll på här i sjuttitalet, är 1/2 ett uppnåeligt mål?

Efter en massa telefonsamtal och väntan så började till sist, efter fyra dygn, rätt lampa lysa på modemet. Ordningen återställd.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar