måndag 13 juli 2015

Åke Mjuk eller gasen i botten

En bekant till oss brukar säga att hon kör hetsigt. Inte så lyckat tycker jag och kanske inget man borde erkänna i alla fall, i min värld är det smartare att vara försiktig.

Ännu mer aktuell kampanj i år.
I en annonskampanj från 1953, alltså över 60 år sen! försökte man få bilisterna redan då att lätta på gaspedalen, det är nog dags att ta den kampanjen i repris! Men med stora dyra bilar vill man pressa lite och jag är nog mer en besvärlig propp nu, "gubbe med hatt"-typ.

Hur som helst så skulle jag lämna City Gross-parkeringen häromdan, skulle jag åka åt vänster eller rakt fram tänkte jag och rullade sakta mot utfarten från parkeringen. Stannade till 0,5-0,8 sekunder innan jag bestämde mig och under den tiden hann bilen bakom mig ge mig en signal och med gasen i botten körde han argt om mig efter utfarten. Rätt stor bil, amerikanare tror jag.

Hamnade sen på Media Markt och ut från den parkeringen funderade jag återigen: höger eller vänster. Nu var jag lite snabbare, 0,3-0,4 sekunder tror jag jag funderade innan jag svängde ut åt höger men bilen bakom hann tuta nu också. Vad är detta? Håller livet på att gå ifrån mina medtrafikanter.

Så tog vi 70-sträckan bort mot Coop Forum och fick en Audi på centimeteravstånd bakom oss. Han (hon?) låg och ryckte men kom inte om där jag tuffade på i mina 70 innan han/hon/hen till sist i en rondell med gasen i botten hittade en ledig fil och kunde dra om och i fartvinden med en adrenalinkick och ett förhöjt blodtryck dra vidare genom livet. Eller som i det här fallet fram till nästa 70-åkare en bit framför mig där det blev stopp igen.


Audi o BMW,
nog är det väl oftast dom som irriterar.
Allt det där inom en halvtimme häromdan och jag har fler exempel, men det får räcka med det. Det flesta bilister anser att dom kör bättre än genomsnittet hur nu det går ihop.

Det gäller mig också! Ja, åtminstone skäms jag inte om jag tvekar en knapp sekund om vilket håll jag ska köra eller om jag understundom håller den lagfästa hastigheten på min färd genom sjuttitalet mot okänt mål.      

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar