torsdag 16 juli 2015

Tivoli i stan

Dom dyker upp fortfarande under somrarna i Sala, Bengts Tivoli m.fl. med polska gästarbetare med tveksamma arbetsvillkor vad man har hört, men nu var det inte det tivolit jag tänkte på. Vi gjorde ett nedslag i Tivoliparken i Solna i går.

Det finns hur många utflyktsmål som helst i Stockholmstrakten och här fick vi en promenad med Annika och Calle längs en bit av Brunnsviken. Jag är lite dåligt orienterad där runt omkring men nu vet jag lite mer i alla fall. Lunch i Sjöstugan, gick vidare genom Ålkistan och vände sen ute på Bockholmen där man ser både Bergshamrabron och Lidingöbron, jag var helt borta med väderstrecken där. Fin löprunda, Brunnsviken runt. Tivoliparken undersökte vi lite extra.

I Tivoliparken hade det varit många projekt allt från 1700-talet, intressant att läsa på alla skyltar. Uppe på bergets högsta topp fanns det spår från andra världskriget. Ett tyskt flygplan på väg från Oslo hade skjutits ner där berättade Calle, vilken dramatik.

Fint var också koloniområdet, jag måste ta en joggingtur hela varvet runt Brunnsviken nån gång innan jag lägger joggingskorna definitivt på hyllan.

Ett visst underhåll skulle behövas
Sen vill jag gärna för den som inte redan vet, sprida lite kunskap om det riktiga Tivoli, staden utanför Rom dit man gärna gör utflykter när det blir för varmt i Rom. Det finns många palats där läser jag, men mest berömt är kejsar Hadrianus sommarstuga där står det på Wikipedia. Med några år på nacken är väl inte stugan i toppskick, men trakten verkar fin. Där skulle jag också gärna vilja ta en joggingtur.      


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar