söndag 19 juli 2015

Ungdomar på World Scout Jamboree 2015

Just nu landade Ellen också i Japan, Casper kom fram för ett par dar sen. Världsscoutjamboree 2015 i Japan. Det var ju skönt att dom är på plats, nu har dom ett fantastiskt äventyr framför sig och morfar fick ett spontant ämne till sin sjuttitalsblogg.

Ellens grupp har samlats på Arlanda inför avresan
Drygt 2000 ungdomar från Sverige till ett läger i Japan med totalt 30000 deltagare, vilket projekt! En månad ska dom vara borta.

Avundsjuk på ungdomarna? Absolut absolut inte. Jag är aldrig avundsjuk på nån, allra minst på mina barnbarn och jag önskar bara att dom och alla deras kompisar får det bra. Såna här möjligheter finns det nu, världen har ändrats sen min barndom på femtiotalet, bra att dom tar vara på möjligheterna. Läger utomlands fanns inte på kartan då. Då gick scoutresan med lokalbuss till Gäddeholm. Jo jag var på ett läger nere i Kisa minns jag. Östergötland minsann!

Min kompis Phippe med en pappa som var VD för ett stort företag kom på språkresa till England, men jag var inte avundsjuk på honom heller, det var inget för vanligt folk det förstod jag förstås så jag hade aldrig en minsta tanke på att få göra något liknande.

En bra sak är också för dom som törs och har föräldrar som har råd vill säga är att ta ett skolår utomlands. Det hörde jag aldrig talas om under min skoltid, det fanns väl inte ens för välbeställda, men jag är glad att vi själva kunde ge våra barn den möjligheten under deras uppväxt. Det är bara då man riktigt lär sig prata på främmande språk. Och med internet och alla Sociala Medier som finns nu kan man ju underhålla sina kontakter livslångt.

Men seriöst verkar det inte bara vara att glida runt på en räkmacka för ungdomar nu, mycket är tuffare nu för dagens unga med stress, krav och svårigheter med jobb och bostad. Jag såg igår en bild från Falkenberg som var lite tragisk. "Sjung om studentens... Din framtid börjar här" står det på affischen som sitter på BUP-mottagningen.

Hoppas bara att ungdomarna som sett världen har nytta av det på alla plan! Och att dom har det bra i Japan.

Men aldrig avundsjuk på nån? Hrm.... Det var kanske att ta i, men det tar jag en annan gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar