tisdag 11 augusti 2015

Datorstrul

Margareta och hennes bärbara dator blev lite försökskaniner nu när Windows kom med ett nytt hypat operativsystem, Windows 10. Inte kunde jag väl avstå från att uppdatera även om hon inte var så sugen, men det var ju just hennes dator som fick gratisuppdateringen först.

Margaretas laptop med Windows 10
Nej, det är klart och det var lätt att uppdatera, men visst har det varit lite strul. Eller inte så mycket om man ska vara ärlig, men allt blir ju inte 100% som förr och jag har inte haft tiden att engagera mig i det som inte blev riktigt bra, men det ska jag fixa så snart det går eller så får jag ta hjälp allt eftersom andra gör sina uppdateringar.

Problem: Google Chrome går väldans långsamt, men då får Margareta köra Edge i stället. Och skärmbilden verkar vara 4:3 i stället för 16:9 så alla ser lite väl tjocka ut, men det måste väl gå lätt att fixa. Mer än så har det inte varit, men kanske jag borde kolla dom här små problemen i stället för att skriva de här raderna.

Men datorstrulet framför allt var att internet la av igår kväll igen just när jag skulle fixa med hennes dator. Lampan på vår ADSL-gateway Thomson lyste rött, fungerade 5 minuter, lyste rött 10 minuter, fungerade 5 minuter etc etc. Strulade ett tag nu på morgonen igen. Inte bra för blodtrycket!

Ute i skärgårn häromdan såg jag att vi hade 4G-fart på telefonerna ända ut till Möja, här i Sala går det i snigelfart när inte vårt ADSL funkar. Småsurt kan man tycka att det ju är fint att man ordnat bra för kapitalstarka sommargäster ute i skärgårdsvillorna, men när det är på bekostnad på oss småtorpare och backstugusittare så är inte det heller bra för blodtrycket.

Men nu har internetlampan lyst grönt flera timmar och Margareta har full fart på Windows 10. Hoppas bara hon uppskattar att få lära sig lite nytt, det som jag alltid tycker är så kul!
         
        

4 kommentarer:

  1. Hoppas ni inte får/fått virus
    Jag blev varnad för att ladda ner Windows 10 gratis!

    SvaraRadera
  2. Är man orolig ska man förstås inte uppdatera. Och en del nytt måste man lära sig.

    SvaraRadera
  3. Och så i denna stund dök 10:an upp på vår hemma-PC, uppdatering pågår.

    SvaraRadera
  4. Och efter prick en timme är 10:an installerade på hemmadatorn

    SvaraRadera