onsdag 12 augusti 2015

Vedeldad bastu eller elaggregat

Vi värmde upp bastun i kväll igen och jag satt och funderade på det där med ved eller el.

Rökbastu från 1600-talet skulle jag vilja prova
På gymmet bastar jag ett par gånger i veckan, el förstås och rätt varmt, 85-95 grader. Där sitter de flesta bara 10-15 minuter, jag också. Hemma i källaren är det också elektriskt, där bastar jag nån gång i månaden och den tar väl en dryg halvtimme att värma upp. Där brukar jag nog ha lite lägre temperatur men bastar sällan mer än 20 minuter. Vedeldad hade jag nästan aldrig provat innan den här sommaren.

Så att det blev vedeldat på Stentorpet var lite otippat, men det är väldigt annorlunda. Tar lite lång tid att värma upp, en timme får man räkna med och drygt det om man vill ha riktigt varmt, men det blir en helt annan känsla även med lite lägre temperatur.

Idag eldade jag en timme och nöjde mig med 50 grader. Sen sprakar det så skönt från kaminen och fräser och ångar så gott när man häller vatten på stenmagasinet, ja det blev så hett då i ångorna att Margareta fick gå ut och svalka sig en stund. Men i den värmen kunde vi sitta en hel timme då svetten bara rinner och sticka emellan med ett dopp i ån då och då (som håller 20 grader nu). Och sen in i bastun igen!

Så vedeldad och 50-60 grader är absolut det bästa! En timme i bastun och avkylning i ån och i vinter ska jag testa att rulla mig i snön. Det slår helt klart både gymmets bastu och bastun i källaren med 80-95 grader.      

Men när jag läser omdömen från bastufreaks så är det 90-100-110-120 grader som gäller, men det är nog mest munväder från machonissar.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar