fredag 23 oktober 2015

Beredd på vinterhalka!

Rekordtidigt sitter vinterdäcken på bilen! I oktober!

Jag brukar annars vänta så länge som möjligt, ibland alltför länge så att jag fått stå ute i snöoväder med däckbytet en tidig iskall morgon, men den här gången när vi köpt nya vinterdäck och fick monteringen gjord på däckverkstan så lydde jag däckfirmans råd: Byt hyfsat tidigt för nya däck mår bra av att rulla några hundra mil innan den värsta halkan kommer, sa dom. Vad vet jag, men säger experten det så är det väl så. Och det var många fler än jag där hos Henrik på Däckkompaniet så det kanske är rätt.

Och så glad man blir när man blir vänligt bemött! "Hej på're Örjan!" sa Henrik när jag kom in i verksta'n, Däckkompaniet i Västerås. Kom han verkligen ihåg mig sen jag var där och beställde däcken? Jag hade visserligen bokat den tiden, men det var massor med folk där som kom och gick där i butiken, kunde han veta att just jag var jag? Däckbyten på löpande band, men Henrik skojade och fick fram en montör åt mig som fixade däckbytet medan Henrik serverade mig kaffe.

Så himla roligt kan det väl inte vara att jobba på en däckfirma, men så glad man blir av ett sånt bemötande, en bra start på dan. Montören (glömde hans namn) var också lite extra trevlig, "Kom bara tillbaks så efterdrar vi bultarna, nu har du fått bra däck, nu börjar det likna nåt, titta här ska du se..."

Jag har alltid köpt däck hos en annan firma men fick väldigt dålig service där sist jag handlade där. Så här skrev jag då, så där handlar jag inte mer. Och inte heller fick jag förtroende för några andra firmor jag kollade priser hos nu vid det här däckköpet, högre priser och sämre däck fick jag intrycket av så nu får det bli Däckkompaniet nästa gång också, men det ska väl dröja ett tag hoppas jag.

Och vinterhalkan får också gärna dröja, men när den kommer är jag beredd!

1 kommentar: