lördag 31 oktober 2015

På bäverjakt

Fina snitt
Alltsen det blev nya ägare i huset i skogsbrynet på andra sidan ån så att det blev folk där ibland, alltsen dess har vi sagt att vi behåller busken där i åkanten. Ett bra skydd när vi badar från bryggan och vi glömt badbyxorna hemma... Inte för att vi tänkte bada idag, men när vi kom till stugan nu var busken borta! Skymde den kanske sikten från grannarna så att dom varit här med sågen för att kunna se oss bättre? Eller vad hade hänt?

Jag fick lov att kila över på andra sidan ån och kolla. Perfekta snitt, nästan som med en vanlig såg, men ändå inte. Nog syntes det att grenarna var avgnagda så det var lätt att förstå att det var bävern. Vi har hört att det ska finnas såna här i trakten, men vi har aldrig sett några spår efter dom tidigare. Det händer ibland att nånting plaskar extra högt i ån, och vi brukar gissa på gäddorna. Men nu är det bävern som är mest misstänkt.

Imponerande att se att dom inte lämnade det minsta spill. Varenda gren har dom tagit med sig, rent och fint. Men var har dom sitt bo? Dom måste ha släpat iväg med alla grenarna en bra bit för jag ser inte det minsta spår efter något bo längs våran åkant. Över grusvägen och bort från stugorna kanske så det blir lite lugnare för dom?

Nu ska jag gå på bäverjakt och se om jag kan hitta där dom håller till. Och jag vet förstås att man inte får störa bävrar och inte flytta deras bo, och det har jag inte tänkt heller, men det vore kul att få se var dom håller till och helst få se en bäver också. Och imponerande att dom är så flitiga, men jag undrar varför dom tog just den här busken, det finns ju massor med sly och kvistar på närmare håll för dom.

För inte är de väl grannarna ändå som är nyfikna och tagit bort busken?

1 kommentar: