måndag 2 november 2015

Höstbestyren avklarade

"Husvagn är bättre än sommarstuga"  minns jag att en kompis sa när vi för länge länge sen köpte vårt fritidshus. "Med stuga är man tvungen att åka dit så fort man är ledig" minns jag att hon sa.

Min jordfabrik
Vi hade haft husvagn en tid och åkte ibland på turer tillsammans med våra husvagnskompisar och också på egna semesterresor runt i Norden och hade kul med det, men stuga är allt ett strå vassare än husvagn. Men husbil kan jag tänka mig. 

"Den här helgen struntar vi i stugan"  säger vi ibland och hittar på något annat, men "man hamnar ändå på något vis, lik förbannat i stugan"  som pessimistkonsulten Ronny Eriksson sjöng en gång. Eller var det i Hudiksvall han hamnade? Ja, hur som helst finns det inte bättre sätt att tillbringa en helg, det blev en stughelg till och nu är allt höstjobb gjort, nu är allt bonus ända till våren. Nu räcker det att åka till stugan och bada bastu och mata fåglarna.

Vi grävde rötter, klippte ner växter, sågade sly, rensade och snyggade till. Ett evighetsgöra och visst är det en hel del måsten med en stuga med det är det ju med allt, även en husvagn/husbil. 

Min jordfabrik, komposteriet, är jag lite stolt över och för en gångs skull är den förberedd för nästa moment som jag alltid gör en solig dag i april. Nästa grop i processen är färdiggrävd, det som jag alltid glömmer och annars får börja med på våren då gropen ska fyllas mer left overs från Separetten . Jag kanske inte sköter komposten så där vetenskapligt som man läser att man ska göra, men jag har min fyraårscykel som fungerar så fint. Växtklipp tillsammans med våra left overs får fyra år på sig att kompostera färdigt och så blir det några skottkärror riktigt riktigt fin jord. Varje år flyttar jag komposten ett hack och varje år ny fin jord till rabatterna.

Värt besväret? Självklart, speciellt i sånt här fint höstväder.                            

3 kommentarer:

  1. Ditt mullsystem är ju idiotsäkert - ingen annan förstår det..! :-)

    SvaraRadera
  2. Jo, den är avancerad. Väntar på stora miljöpriset.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera