torsdag 5 november 2015

På jakt efter en borttappad plånbok

Jag har en bestämd plats där jag alltid lägger plånboken när jag är hemma. Av och till händer det att jag lägger den där...

Idag hade vi varit hemma en kvart när jag skulle kolla ett kvitto i pluskan, men var låg den? Inte där den skulle, inte i jackfickan och ingen annanstans heller, vi hade ju bara varit hemma en kvart och jag visste ju hur jag rört mig.

Kvar i bilen? Där har jag också en bestämd plats där jag lägger plånboken och det gör rätt ofta. Jag kilade ner i garaget och tittade, men ingen plånbok. Man blir ju lite stressad, en borttappad plånbok betyder en himla massa besvär.  Och för ovanlighetens skull 500 i kontanter, det är 500 mer än jag brukar ha i den. Så vi letade i lägenheten igen och en gång till och en gång till. Så ringde jag Coop Extra i Sala - hade nån lämnat in plånboken?

Rätt tunn
Ja, att ringa skulle vara värt en egen mässa, inte så lätt att ringa till en butik, jag vet inte var jag hamnade, men allt mer stressad hittade jag till slut ett direktnummer, men nej, ingen plånbok inlämnad. Trist att behöva spärra korten, det bli bara en massa krångel, men är pluskan borta så är det inget annat att göra.

Vi letade en stund till på ställen jag redan kollat tio gånger. "Jag kollar bilen också en gång till innan jag börjar spärra korten" sa jag, Jag tog ficklampan med mig och för säkerhets skull även Margareta och så gick vi ner i garaget.

Tittade på golvet, lyste under sätena och under golvmattan, i dörrfacken ja i alla förvaringsfack innan jag uppgivet kollade facket där mobilen har sin plats, där ska inte plånboken ligga så det facket hade jag inte tänkt på att kolla.

Typiskt mig - det här har hänt alltför ofta och inte helt nyttigt för hjärtat och blodtrycket, men det var fint att jag hittade den. Hade det inte varit torsdag och fastedag hade jag firat med något riktigt gott! Jag skulle gärna vara lite mer strukturerad men jakten är i alla fall över för den här gången.

Det här var väl ett spännande och hårresande inlägg, kanske på gränsen av vad mina läsare klarar.
         
        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar