måndag 21 december 2015

Julstress

Eller för min del lite mer sympatistress inför julen, sympati med andras stress. Själv har jag full kontroll.

Avslappnad stressexpert.
Skriv Att Göra-listor.... 
Med julafton om några dar så stressar väl de flesta och det var ett naturligt ämne på morron-TV idag. En förståsigpåare gav goda råd, men dom närmast berörda har ju stressat iväg till jobbet redan, men jag noterade några bra tips. "Att Göra-listor" förstås, ett standardtips. Lite träigt tips och såna listor gör jag jämt året runt och har alltid gjort, har inte direkt med julstressen att göra. Men det är bra att vara lite strukturerad, jag hade kunnat sitta i dagens morgonsoffa och kommit med samma tips!

Men om jag inte stressar direkt så är det ändå bra intressant hur lätt man stressar upp sig för småsaker som äldre. En biljettbokning igår hakade upp sig igår med "Tekniskt fel" - stressen gick i taket, blev vi snuvade på pengarna, draget från banken men inga biljetter att skriva ut. Jag VET att det ordnar sig om man tar det lite lugnt och efter ett par timmar hade det rättat till sig, man blir inte snuvad på pengar av banken. Det kan man bli men inte av såna här tekniska fel.

Efterdyningarna av mitt telefonköp för några veckor sen är också sånt jag stressar upp mig för. Vart tog mina tillbehör vägen? Mina gratis tillbehör som jag skulle få som medskick? Ringt några gånger: det kommer! Hade en Facebook-konversation med Tre igår och ringt idag igen: det kommer! Det gör det säkert, men ändå lite sånt som stressar en äldre gentleman. Negativ stress och nu får dom 14 dar på sig, sen,,,

Jobbstress med sånt som skulle vara klart till nyår eller semestern var alltför vanligt en gång - till vilken nytta? Det var då det, nu har vi ingen julgran - måttligt med julpynt - åka bort i jul - måttligt med julklappar. Men klart att vi julstädar och som tur är stressar Margareta på mig när jag tar det alltför lugnt men det är lite pinsamt att bara "hjälpa till" med våra hushållsnära tjänster. Jag tar sällan initiativet till en städdag.

Men jag har ju bloggen att sköta, det här tog en hel kvart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar