söndag 13 december 2015

Ljus i mörkret

Lucia 2015 och just nu blev klimatavtalet i Paris klart, ljus i mörkret!

Luciafirande framför TV:n
Det verkar vara ett bra avtal, en bit på väg att få hejd på klimatförändringen. Här får jag göra nedslag då och då framöver i Mitt Sjuttital och se om det räcker. Och kanske jag själv får göra nya insatser för att hjälpa till att nå klimatmålet. Det räcker kanske inte med att leva måttligt som jag skrev häromdan här i bloggen, man kanske måste dra ner ännu mer på konsumtion, mat och resande?

Koll på tiden
Men ett lite onödigt inköp kostade jag på mig igår. Jag har gått utan klocka på armen några år och det är ju lite ungdomligt att nöja sig med mobilen som klocka, men så igår inne på Sala Torg blev det ett impulsköp, faktiskt precis då Salas Lucia sjungande tågade förbi. Jag vet inte vad sjungande flickor har för inverkan på mig men jag gick direkt och köpte mig en armbandsklocka! Det var stort för mig, en "Smart Watch" kostar 10 ggr mer än min klocka från Ur&Penn som inte ens visar datum. Det får bli en annan gång! Men jag inser att jag är en gammal gubbe som behöver hålla bättre koll på hur snabbt tiden går. Det där hade väl inte med "ljus i mörkret" att göra men bara värt en kommentar.

En annan sak som är värd en kommentar är att bävrarna börjar ta sig allt större frihet. Dom bryr sig inte alls om att det är vi som har lagfarten här på tomten, dom tar ner all sly för oss längs med ån. Det blir ljusare för oss förstås, "ljus i mörkret..", men vi har haft lite insynsskydd av buskarna som dom energiskt avverkar så vi är inte helt nöjda. Men vad bryr sig en bäver om det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar