tisdag 15 december 2015

Nu är det dags för julmaten

Det kan lätt bli lite för mycket
Äntligen börjar det röra på sig. Idag börjar julen med lite julmat.

Lite trevande men ändå, en eftermiddagsfest med rockkören. Några stora, dyra julbord ute på stan blir det kanske aldrig mera, åtminstone inte så regelbundet som förr i tiden. Och inte saknar jag det heller även om god julmat är det viktigaste under julen, det är det första jag tänker på när man pratar om jul. Tända ljus och julmat. Och Bing Crosby med White Christmas.

Måsten på julbordet? Jag är ganska måttlig och har nog inga måsten, men tycker om det mesta som man traditionellt plockar fram.. Sill och Jansson förstås är självklart. Under några år när vi var unga pratade man om Alternativ Jul och då ratade vi skinkan under några år och den är kanske inte lika viktig nu heller även om jag gärna tar ett par skivor. Köttbullar, prinskorv, ägghalvor och lax, rödbetssallad, grönkål, röror av olika slag.. Gärna lutfisk, men det har vi inte så ofta. Jag äter allt men jag har inga måsten. Skulle möjligen vara julmusten i glaset då...

Vegetariska alternativ finns det gott om, och helt vegetariskt bjuds det på till helgen hemma hos Annika i Sollentuna, det ser jag fram mot och känner jag dom rätt kommer man säkert inte sakna smaken av jul, dom kan verkligen laga mat där hela gänget!

Men startskottet går redan i eftermiddag på julfesten med Rock Everybody! Då har vi avslutning på den här terminens körsjungande i rockkören och vi bjuds på "Julinspirerade snittar med lättdryck". Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på våra snittar och lägga in här i bloggen för att visa vad köket på Växhuset kan åstadkomma.

Sen blir det julbordet på julafton också med fyra familjer samlade, så mycket mat blir det så här runt jul, men det hör ju till.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar