torsdag 3 december 2015

Vad var det jag egentligen såg?

På väg ner till stan igår susade en skugga förbi, men inte förrän jag skulle somna igår kväll reagerade jag! Vad var det egentligen jag såg? Lite "Tillbaka till famtiden"-känsla där Michael Fox den 18 oktober 2015 såg dom där "flygande skateboarden".

Bland oss gående, cyklande och barnvagnsskjutande stod där en kille rakt upp och ner och gled fram på cykelbanan på ett sätt jag aldrig sett. Kanske liknande känsla som folk måste fått i början av förra seklet där vagnar rörde sig framåt utan en häst framför. Skillnaden är väl bara att där de första bilarna väckte sensation, ja för den delen också de första TV-sändningarna för min egen generation, så reagerar man knappt numera, man har ju sett så mycket.

Bildresultat för segway 1 hjulTill flygande skateboard har inte utvecklingen kommit än, men det här som jag såg ligger inte långt efter. Jag minns inte ens att jag har hört talas om det här men nu har jag sett en sån här manick med egna ögon. Nåt för mig med min dåliga balans? Ja den håller balansen själv så det kanske skulle kunna fungera, men det är inte riktigt aktuellt än.

Som "typisk svensk" tänker jag direkt på trafikregler. Belysning och reflexer, dubbdäck, hjälmtvång...

Monowheel heter det visst, finns på Teknikmagasinet för under 10.000. Och nu när jag kollar lite mer så finns det redan tester på flygande skateboard som fungerar, men dom finns inte i julhandeln än. Så fort går den tekniska utvecklingen att  jag i det här korta inlägget får rätta mig själv medan jag skriver!

När priset kommer ner under tusenlappen ska jag testa en monowheel. Styrs med tankekraft?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar