måndag 25 januari 2016

Att gösta är ett bra nyord

Årets lista med nya ord var rätt blek, det var inte många ord jag kommer att använda. Vi pratade lite om nyorden igår, obror etc. och då kom jag att tänka på "att gösta".

Språkkurs. Han göstade och hon blev göstad
Svajpa och svischa från årets lista är naturliga ord, men knappast mansplaining, men det ordet har redan fått en bra ersättare, att gösta, bli göstad etc. Kanske inte exakt samma innebörd men nära nog.

Det var ju Gösta Ekman som i talet till Birgitta Andersson på en gala bara framhöll sig själv och sin egen förträfflighet. Det var snabbtänkt av någon att göra ett verb av det direkt.  

Mansplaining från årets nyordslista betyder att män förminskar kvinnor, att gösta är mer neutralt, vem som helst kan gösta och vem som helst kan bli göstad. Kvinnor, men det kan nog användas mot pensionärer också, nog blir vi som är "bara pensionärer" göstade rätt ofta.

När folk lite nedklassande säger "Bara en massa pensionärer" känner jag mig göstad, det är lite negativt i det. Sen tänker jag själv så ibland, men jag är så klart indoktrinerad. En gång såg jag lite göstande på folk i Sala, lantisar, där jag som Västeråsare och bara sommarboende i Sala nog visste bättre än Salaborna, det är jag inte stolt över nu. Men "I Västerås bor bara en massa pensionärer" som jag hörde häromdan tog jag inte som att gösta, det var bara ett skämt den gången. Hoppas jag.

Jag kanske har ömma tår, men när jag hör det där med "bara pensionärer" nästa gång ska jag påpeka att det är dumt att gösta. Jag får ta och gösta lite själv!

Och så är jag redan nu nyfiken på att se hur länge att gösta får hänga kvar, kommer det att vara med på nästa års nyordslista? Det går så fort nu med allting.                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar