söndag 10 januari 2016

Den mystiska bävern

Bävern var helt utrotad i Sverige på 1800-talet och inplanterades igen på 1920-talet. Till vilken nytta?

120000 djur påstås det att det finns just nu i Sverige, men en del tecken tyder på att den har blivit ännu vanligare på senaste åren. Är det Naturvårdsverket som varit framme och planterat in ytterligare ett gäng?  

I oktober 2015 såg vi för första gången spår efter bävern i Viksbergsån, vår å i stugan. Rätt kul första gången, men nu börjar dom bli lite väl stöddiga. Dom börjar ge sig på träden.

Det mesta av slyn runt ån är borta och massor av fotspår i snön ser man men var bor dom? Mystiskt. Ett plask hörde jag en gång när jag smög på dom och några svallvågor såg jag också, det är allt. Med all sly dom tagit ner måste dom väl byggt en rätt stor bäverhydda, men jag hittar den inte! Mystiskt!

Jag har tänkt på det där med bäversafari som man ordnar uppe i Bergslagsskogarna, det kunde vara något för oss också. Vi kunde ta emot grupper och leva gott på våra bävrar.

Dom gör stor nytta för andra djur läser jag, men fördämningar kan ställa till det för markägarna står det också. Bäverfällor tycker Margareta vi ska köra med, men sen då? Vad gör man om man fångar en bäver? Pratar den till rätta och ber att den flyttar till ett annat vattendrag. Eller ger den en rejäl omgång så att den flyttar utan minsta resonemang? Eller kanske dom flyttar frivilligt till sommaren när det är många som rör sig på tomten,

Lite kul är det med bävern så nära inpå, men jag tror det är bäst för dom att dom drar vidare till sommarn.          

            


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar