fredag 22 januari 2016

Gunhild Carling igen.


Gunhild Carling är den artist vi sett flest gånger senaste åren. I går kväll sjöng hon på Västerås Konserthus igen och vi var på plats igen, längst fram tillsammans med lillebror Lars-Erik och Mirtha från Hedemora !

Gunhild har rört om i grytan rätt rejält i orkestern med många nya musiker sen jag sist såg henne, så jag var lite nyfiken om det skulle vara mycket annorlunda. Stråkar var nytt och jazz på harpa var första gången jag hörde, men det var samma drag som tidigare.

Orkestern var i blåsväder i höstas när hennes bröder protesterade mot nånting i flyktingdebatten (jag minns inte riktigt) och dom var inte med igår. Tillfälligt borta eller permanent?

Extra positivt igår var att hon hade ett gäng från Kulturskolan på scenen i ett par nummer. Dom fick ta plats mitt på scenen och alla blev presenterade med namn, det kändes fint. I efterdyningarna till skandalen med brorsorna blev hon avbokad från en del Kulturskolor, men det kanske blåser över. Vilken kick det måste vara för ungdomarna att spela här, speciellt för dom 4-5 som fick gå fram och dra ett eget solo.

Inte helt fullsatt, var det blåsvädret med brorsorna som skrämde bort en del? Inte vet jag, men Konserthuset är stället där vi oftast träffar gamla bekanta och några morsade vi på där igen. Men nu dröjer det nog ett tag innan vi hamnar på Konserthuset, ända tills Rock Everybody uppträder tillsammans med landets jazzelit på årets Festijazz.      
     
Vi har nog aldrig tagit bilen till centrum under de senaste 20 åren mer än om man någon gång har något tungt att bära, men igår kväll ville våra besökare ta bilen till Konserthuset. Och det är dumt, det går mycket fortare att gå och det blir mycket billigare också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar