onsdag 6 januari 2016

Plingelingeling - upp och hoppa!

Det är inte så vanligt numera, men trettondagsafton igår blev rätt sen, inte förrän framåt två var vi i säng efter en middag som blev rätt sen. Skönt att få sova ut, ingen tid att passa på trettondagsmorgon.

Rätt snygg men lite
väl morgonpigg
Margareta är noggrann, allt ljud på mobilen var avstängt, och jag hade stängt av min ringsignal, var nöjd med det. Men PLINGELINGELING, medan det ännu var kolsvart hade min mobil nåt viktigt att säga. Just när Benny Andersson och min svåger Lasse skulle sätta sig i bilen och åka hem till Sverige från semestern på Mallorca blev vi väckta av aviseringsljudet på högsta volym. Nåt viktigt? Dagens väderrapport kanske eller hade det kommit en faktura till internetbanken. Jag kollade inte riktigt och jag lyckades somna om en stund, men Margareta tog en tidig frukost.

Nu har jag kollat, mobilen har fyra olika typer av ljud med fyra olika inställningar. Fyra olika ljud ska stängas av på kvällen om man vill ta sovmorron. Aviseringsljudet hade jag missat.

Surfplattan som jag ofta använder som väckarklocka har tre olika typer av ljud och i måndags skulle vi upp tidigt. Surfplattan var ställd på 5.30. Margaretas väckarklocka ringde punktligt 5.30 medan min surfplatta var exemplariskt tyst - alarmljudet var ställt på ljudlöst!

På tisdagen tjänstgjorde vi som barnvakter i Almunge samtidigt som vi skulle ta emot en leverans så min mobil låg på ett strategiskt ställe med högsta volym påslaget. Leverantören skull ringa när han var på väg. Men plötsligt kom han utan förvarning och allt ordnade sig men hade han inte ringt? Jodå, men numera ringer ju inte telefoner på vanligt sätt! Med tre ungar med Barnkanalen på på TV och julklappsinstrumenten på högsta volym och det normala stimmandet på rätt hög volym på det så blir inte en glad mobiltruddelutt så värst hörbar.
En sån här missade man inte!

Och för den delen har jag inte heller lärt mig riktigt hur mobilen låter när det ringer. Jag missar nästan alltid samtalen till mig, det tar alltid bra många signaler innan jag fattar att det är min mobil som ringer. Och vår fasta telefon låter inte heller som en vanlig telefon, så ibland missar jag samtalen till den också.

En massa annat plingar också i  mobilen, tex när jag får epost. när batteriet börjar börjar bli dåligt, när det kommer en räkning till banken etc. Och ett nervöst pipande hörde jag häromdan när dörren till frysen inte gått riktigt igen.

Jag vet fortfarande inte riktigt vad som väckte oss i morse, men nu får mobilen allt inte bo i vårt sovrum längre.              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar