söndag 31 januari 2016

Reklamslogans med kort "bäst före"

Jag gjorde en test i Svd idag om vilka reklamslogans jag kan. Underkänt.

Men Ica-reklamen har jag förstås sett 
Reklam har så kort livslängd numera och man är ju översköljd av reklam så allt hinner man inte se innan den försvinner. Men den som säger att han inte blir påverkad av reklam ljuger för visst blir man det, och mitt dåliga resultat på dagens test säger nog inte så mycket. Jag ser inte så mycket på TV4, kan det bero på det.

Men när man ska välja i affären så tar man omedvetet lätt den där varan man råkat se i tidningen eller i TV-reklamen, det är klart att det funkar så.

Förr körde man en bra slogan i flera år så dom hann sätta sig bättre. Vi äldre minns "Brylcreme - ger stil åt alla killar, En olycka händer så lätt, sätt på Salvekvick, Det är fult att inte måla (Alcro), Ta't lugnt - ta en Toy, Mmmmm - Marabou". En massa såna där slogans hörde vi på bio innan filmen skulle börja. Samma slogan i flera år men ibland med nya filmer förstås, men det där sitter kvar i hjärnan efter 50-60 år. Vad den riktiga filmen sen handlade om har man glömt för länge sen.

Filmarkivet.se som samlar en massa gamla filmer brukar jag botanisera i. Så här förföriskt gjorde t.ex. Lill Lindfors reklam för strumpbyxor 1963.

Reklamen nu har som allt annat mycket högre tempo. Inte alltid bra för jag lägger mig platt och erkänner att det finns mycket reklam jag inte hänger med i, som jag helt enkelt inte fattar. Dom pratar fort så jag inte hör eller så är det så intelligenta associationer så att en gubbe i sina bästa år inte alltid förstår.

Reklam överallt är otroligt jobbigt, men för skojs skull har jag idag lagt upp ett reklamkonto här i den här bloggen. Jag försökte för några år sen i min gamla blogg men fick avslag, nu försöker jag igen. All inkomst från den påträngande reklamen som snart kommer att visas här kommer att oavkortat investeras i ett semesterparadis på nån söderhavsö där mina läsare inbjuds att fördriva några månader om året, nära havet kan ni få bo.    
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar