måndag 11 januari 2016

Tankar för året

Idag är väl egentligen den rätta nyårsdagen 2016. Det är idag allt kör igång.

Idag är folk tillbaka på jobbet. Barnen går till skolan igen. Och till dagis. På vårt gym är gruppträningarna igång som dom ska och mitt joggingschema för året är klart.

För lille Ebbe är det extra stort idag, idag börjar han inskolningen på dagis! Det är mycket rutiner att lära sig. Leka, äta och sova tillsammans andra barn i hans egen ålder utan mamma och pappa och stora systrarna! Det är stort. Nu väntar runt 5 år på dagis följt av grundskolan, gymnasiet, universitetet. Backpacker i Asien, dykning i Barriärrevet och allt annat, men det var idag han tog första steget och då blir det några tankar för morfar.

I går såg jag  "Året var 1966", den traditionella 50-årsåterblicken på SVT. Då började jag mitt första riktiga jobb och här blev det också några tankar.  

Och så idag betalade jag vintersemestern. Och hämtade ut nya passet. Resan ser vi fram mot och planeringen är i full gång, vi skickade efter några böcker igår.

Nån fler utlandsresa under året? Knappast, det är inget vi prioriterar. Men kanske vi borde hyra nåt vid havet till sommarn kom jag på just nu. Annars blir det väl Stentorpet tillsammans med bävrarna.
Bara spurten kvar i härligt joggingväder. Bra känsla.

Joggingen inför maran i juni känns bra, jag hoppas kroppen håller. I snömodden längs Vasagatan gjorde jag en high-five med Maria på väg till jobbet på Stadsbiblioteket och hann tänka att det är rätt skönt att rå sig själv och slippa trava iväg till jobbet. Men ännu bättre att ha ett jobb förstås när man är i jobbåldern.

David Bowie, 69,  dog igår, det är mycket om honom idag, det blir också en tanke. Jag har ingen relation till honom, har aldrig lyssnat på hans musik, men det var en stark video han släppte så sent som för 2-3 dagar sen!

Lemmy, 70, i Motörhead hade jag inte heller nån relation till, hade aldrig hört talas om honom, men att artister i min ålder börjar falla ifrån känns ju inte helt bra.

För mitt körsjungande är det lite trist att jag missar vårens alla engagemang. Möjligen kan jag vara med på Festijazz om jag står längst bak...

Men nu har 2016 rullat igång på allvar och det känns bra. Riktigt bra!          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar