lördag 26 mars 2016

Design och standards

Jag hakar lätt upp mig på dåliga lösningar och dålig design och funktioner som inte är så genomtänkta. Så mycket bättre det hade varit om man frågat mig först och gjort rätt från början. Här är några exempel.

Dålig design
Swedbanks bankdosa först. Det var den jag hakade upp mig på idag. Jo, jag använder såklart mobilt Bankid normalt, men ibland åker dosan fram ändå. Och dosan visar 8 små siffror i en enda lång rad. Självklart skulle man gjort ett litet mellanrum i mitten, 4+4, för att lättare kunna memorera siffrorna. Och siffrorna ger skuggor så att det är lätt att se fel. Så dumt så det är inte sant med 8 små skuggiga siffror i en lång rad.  

Och när jag är igång: Standarden på automatväxlade bilar, vem kom på den?

Framåt, dra spaken bakåt... Backa, skjut spaken framåt... Det ska förstås vara som på den gamla remdrivna DAF:en en gång: Framåt, spaken framåt och bakåt, spaken bakåt. Så skulle vilken dagisunge som helst tänka om han/hon fått uppdraget. Vilket lyft för nybilsförsäljningen av bilar om dom ändrade sin standard efter mitt och dagisungarnas förslag så alla fick köpa nya bilar. "Gör om, gör rätt" är ett bra modeuttryck.

Dåligt utnyttjade mätare 
Och USB-sladden försöker man alltid ansluta på fel sätt, det hade varit lätt att undvika om man tänkt rätt från början.

Men tillbaka till bilen. Vår bil har två stora mätare på varsin sida om hastighetsmätaren. Den ena visar bensintanken, den andra visar varvräknaren. Varvräknare på en automat! Och tanka gör jag bara en eller högst två gånger i månaden, inte behöver jag en så stor mätare för att hålla koll på det. Men klockan och temperaturen kollar man ju jämt och dom visas med små siffror lite diskret en bit bort. Jag skulle vilja byta plats på dom.

Loggor, hemsidor... Det kliar ofta i fingrarna när man ser dåliga lösningar. Jag skulle kunnat ha gjort en insats om jag valt en annan yrkesbana. Nu är det kanske mer klarsynt gubbgnäll.

Och så just idag blev jag drabbad av en konstruktionsmiss på vår annars så suveräna Separett (toan) från 2004. En vital sprint kan hoppa ur när som helst, hur lätt som helst och komplicera besöket på Separetten. Och idag när våra besökare var på väg hit till fritidshuset så hoppade den, det gör den alltid när det passar som sämst. Helt otroligt med en sån konstruktion, tur att man är händig och kan få tillbaka sprinten.  Tack för idag, nu har jag avreagerat mig lite.              

Dag 26 i #blogg100        
            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar