lördag 12 mars 2016

Downs syndrom och simning

Jag vet inte så mycket om Downs syndrom. Det är klart att man har imponerats av Pär Johansson och ungdomarna i  Glada Hudik-teatern. Dom och Jerry i ICA-reklamen har ju visat vad man kan även med Downs syndrom.    

Filipe överst på pallen och Portugals nationalsång 
På vår semestermånad i Portugal fick jag höra mycket om Downs syndrom och simning. Och om Filipe, 28 år. Född i Falun och uppvuxen i Alvor i Portugal där han fortfarande bor med mamma och två syskon. Portugisisk medborgare och har världsrekord i fjärilsim. Jag ser en helt annan bild framför mig när jag tänker på ungdomar med Downs syndrom än bilden här till höger.

Det var imponerande att höra mamman, vår reseledare, berätta om Filipes uppväxt och lycka när han till sist kom in på simning, coachad av en entusiastisk tränare, Paulo Sousa, och visade en sån fallenhet att han vinner guld på tävlingar. Villkoren för familjer med handikappade barn är tuffa i Portugal, inte så mycket stöd i vardagen. Något mer generöst för dom som visar toppresultat i tävlingar så Filipe får chansen att åka på internationella tävlingar. I sommar är det internationella tävlingar i Italien som han ska vara med i. Jag kommer att bevaka och rapportera i bloggens sportbilaga.
Filipe med några nyvunna medaljer. 
Han tränar hårt och det är noga med maten. Underhudsfettet ska mätas och pasta käkar han bara inför tävlingar när det ska laddas med kolhydrater. I Paralympics finns inga klasser för Downs syndrom och andra med förståndshandikapp men det jobbar man för att få till men det finns ändå många tävlingar. Och också många svenska framgångar läser jag på nätet.

Vinnarskalle? Jo visst vill han vinna, kämpar och gläds åt vinster, men det här riktiga idrottsmän och idrottskvinnor. Dom gläds nästan lika mycket när det går bra för kompisar oberoende av nationalitet och då speciellt för den där som kommer allra sist men får kämpa allra mest.

Och för en tid sen kom han trea i en tävling med vanliga ungdomar berättade mamman stolt och för bara ett par veckor sen blev han uppmärksammad på en idrottsgala för Algarves mest framgångrika idrottare.

Imponerande Filipe och lycka till i Italien i sommar! Heja Portugal! Bilderna har jag lånat från Filipes Facebook, det fick jag väl Filipe?

#blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar