torsdag 17 mars 2016

Get Online Week

Så här års är det alltid "Get Online Week". Igår var det föredrag i hörsalen på Västerås Bibliotek med Brit Stakston, 54 år och mediestrateg, författare och debattör i det här med digital delaktighet.

"Get Online Week" är ett EU-projekt för att öka den digitala närvaron och biblioteken här i Västerås har bl.a. haft "prova på"-dagar för Facebook-skeptiker och hade engagerat en riktig kanon till hörsalen.

Det här är det tredje året EU har kört en sån här vecka, 2014-2015-2016, och trots min blygsamhet måste jag nämna föregångaren, Digidel, Digital Delaktighet som det hette i Sverige 2013.

Den gången var en viss hr Widmark nominerad till titeln "Sveriges modernaste pensionär" och fick förtroendet som talare i hörsalen för att försöka informera och intressera skeptiker, det var den äldre generationen man vände sig till den gången. Jag var nöjd med mina insatser den gången, två dar i rad med hyfsat mycket åhörare, men jag lyckades inte entusiasmera massorna som läsare av mina spalter känner till. Inte ens min förening jag jobbade för var imponerad.

Bildresultat för facebook användare
Facebook-spridningen 2010
Och igår stod Brit Stakston där, en av Sveriges mest namnkunniga i internetfrågor. Intressant, hon började sin föreläsning med samma bild jag använde, en nu lite gammal bild över Facebookanvändandet, men resten av föreläsningen var förstås inte på något sätt lika som mitt upplägg. Hon har varit med om så mycket, har massor av intressanta exempel som jag ska försöka lägga på minnet.

En av hennes exempel var Olivia, 17. Det började med ett enkelt tweet till sina 15-20 Twitter-kompisar med hashtaggen #björklundsskola inför valet 2014 och efter en vecka hade media plockat upp det. Det blev riksdagsdebatt, rubriker och TV-soffa. Och förstås blev Brit Stakston inblandad. Andra exempel var Missing People, polisen och insamlingar i flyktingfrågan. Jag hade kunnat bidra med skogsbranden 2014.

Tyvärr var det dåligt med åhörare, hon hade faktiskt färre åhörare än hr Widmark hade 2013. Hon borde dragit fullt hus, så viktigt är det att öka den digitala delaktigheten, men biblioteket hade inte skött marknadsföringen.

En liten rolighet var en parallell till ett "fult" ord jag använde i min blogg så sent som för någon vecka sen. "Så kan du inte skriva" sa Margareta men Per-Anders Fogelström skrev om det nu utdöda yrket i "Mina drömmars stad" så det är bara gammal fin svenska. Brit hade också fastnat för Fogelströms skildring av "dom som syresatte vattnet i fisksumpar" och deras lite roliga yrkestitel. Bara en rolig detalj, vi har väl samma humor, Brit och jag. Och jag ska analysera lite gamla ord i ett blogginlägg nån gång, intressant tycker jag.

Men fler borde varit på bibblan idag och en av mina gamla elever som satt i publiken undrade om jag inte skulle ha några fler kurser. Men då får allt intresset bli lite större först. men det är ett intressant ämne.  

Dag 17 i #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar