torsdag 3 mars 2016

Hello, how are you today!

Vi är inte direkt bullriga på restaurangerna när vi är ute och men ändå är det kul att  vi verkar göra ett visst intryck. Jag tar det som att vi gör ett positivt intryck.

Bland dom säkert 50 restaurangerna eller fler i den här lilla byn har vi kanske ätit på 8-10 och här några korta historier.

Första gången vi åt ute var på The Captains Table där en ung tjej var dörrvakt. Några dar senare kom vi där förbi med hela sällskapet på väg till O Navegador när tjejen öppnade dörren och ropade till mig "Hello again, how are you today". Vårt sällskap blev lite imponerade men jag sa bara lite blasé att jag brukar ha sån inverkan på unga flickor. Vi åt där igår igen och så klart kände hon igen oss. Grilled Seebass.

O Navegador till vänster med trevlig kypare
En kväll åt vi "dagens" på restaurangen på hörnet och samma sak där. När vi ett par dagar senare gick förbi där ropade kyparn "Oh it's you again, how are you".   

O Navegador har vi varit tre gånger och en ung kille där känner också igen oss och skojar lite varje gång vi är där "Same table as last time" sa han och gav oss det bästa bordet när vi var på jazz förra söndan. Och när vi åt lunch där med flygvärdinnan surrade han igenkännande och skojade med oss. Och jag med honom, klappade honom på axeln och tackade för maten.

Samma sak med kyparn på Casa do Rio där vi ätit två gånger. Det är ju en himla massa engelsmän här och seriöst så ser dom rätt lika ut allihopa, jag säger bara det så har jag ingenting sagt. Och så kommer vi, ett par svenskar och beställer maten på dålig engelska och försöker vara trevliga, klart dom kommer ihåg oss och surrar lite extra.

La Bella Luna med sin goda pasta och pizza
I pizzerian La Bella Luna precis utanför vårt hotell jobbar en ung, glad och trevlig tjej. Henne pratade jag med första dagen dom öppnade sin restaurang när jag gicj förbi där på väg till affärn. Dom hade flyttat hit från ett sämre läge dom hade förra året berättade hon och henne har jag vinkat till när jag gått förbi och igår käkade vi där, så hon känner också förstås igen oss nu. Jättegod pasta, kanske vi hinner äta där en gång till innan vi åker hem.

Men poängen är att servitörerna är ofta väldigt trevliga här och lägger märke till sina kunder, i alla fall känns det så. Kanske det blir annorlunda när turistströmmen sätter igång, men jag hoppas dom fortsätter i den här stilen.

#blogg100            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar