måndag 21 mars 2016

Kungsberget

Fortfarande lite tung i skallen efter en skidhelg i Kungsberget blir det några rader till om skidåkning.

Gott om liftar och backar
Börja gärna med inlägget från januari förra året för upplägget i år var rätt lika som förra året bara det att Ebbe är ett år äldre och lite roligare att passa och Selma och Nelly är också ett år äldre och allt modigare i backen.

Kungsberget ligger rätt bra här i Mellansverige. Hur det står sig mot andra anläggningar vet jag inte, det var så länge sen jag var i Romme, Klacken,, Sälen m.fl. men riktigt OK tycker jag. Bra moderna lägenheter, alla (?) med egen bastu, och utrustade med allt man behöver. "Vårt hus" hade 8 lägenheter och alla lgh var uthyrda den här helgen, och det såg ut att vara fullt i alla andra husen också, ett betyg så gott som något.

Nära till backarna från alla hus och ett extra plus att barnbacken låg nära vår lgh. Vi som inte skulle åka skidor utan dra barnvagn och pulka hade det förstås lite jobbigt med föret nu när det börjar det bli lite väl moddigt fram på dagarna. Men OK ändå åtminstone på förmiddagen för dom åker och trycker till snön med maskiner under tidiga morgontimmen.

Hur backarna är har jag ingen möjlighet att bedöma. Antagligen mesiga för de värsta tuffingarna men dom såg tuffa ut för oss som höll till nedanför, och dom kommer att byggas ut med fler nedfarter och nya liftsystem, så backarna i Kungsberget är säkert tillräckligt bra, annars skulle det inte vara så mycket folk här.

Dyrt? Vet inte, men det finns större och mindre lgh och en hotellanläggning för den som har råd att bo precis i backen så man får det man har råd till.

Mums filibbaba i England!
Barnfamiljer är säkert i majoritet och så vi lite äldre stödtrupper med barnvagnar, men en bra sak med utförsåkning är att det är lite åldersneutralt. Med en trendig dress, hjälm och glasögon skulle jag kunna uppträda som vilken häftig Stenmark-kopia som helst. Och nog skulle jag klara de flesta av backarna även om min bredbenta stil möjligen skulle avslöja mig som inte helt bekväm i störtloppsbacken.

Kungsberget är en bra skidanläggning utan direkta minus. Möjligen kan jag varna för pizzerians Capricciosa som nog var den sämsta pizza jag nånsin ätit. Skinkan ersatt med Spam! Monty Python-kunniga förstår vad jag menar. Jag var tvungen att köpa mig en chokladkaka efteråt för att få bort smaken ur munnen.    

Dag 21 i #blogg100                                    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar