tisdag 15 mars 2016

Melodifestivalen 2016

I år har vi varit bortresta under hela Melodifestivalmånaden så vi har inte hängt med så noga. Men när hotellets wifi fungerade hyfsat och vi inte var ute i nöjeslivet på vår semesterort, Alvor i Portugal, då tittade vi lite grann i alla fall, så lite vet jag helt klart.

Det är visserligen inte många melodier som är i min musiksmak, men jag är imponerad ändå av det här jippot. Helt klart går det hem bland oss svenskar med fem deltävlingar och en final på det och svenska låtskrivare är duktiga att skriva musik. Det är väl som vanligt att en massa svenska låtar har varit med och tävlat i lite varstans i dom andra länderna. Ett imponerande upplägg i Sverige och ett imponerande intresse, alla har en åsikt.  

Och Gina Dirawi kan man inte heller bli annat än imponerad över. Vilket proffs! Jag minns henne när man först såg hennes skämtprogram på nån SVT-webb och på Youtube, det kunde se ut så här:
      

Och nu är hon ett sånt SVT-ankare. Ett riktigt proffs så ung hon är. Sjunger och dansar och tappar aldrig konceptet. Men efter dom här veckorna behöver hon säkert en lång semester.

Musiken då? Jo, visst är det lite dagisvarning när alla artister över 40 åker ut direkt, men jag erkänner  att jag hade allt ingen riktig favorit den här gången och kanske inte ens har hört alla. Frans verkar var en snäll och anspråkslös kille, så det var väl rätt låt som vann. Jag ska fråga Selma, 5 och Nelly, 7 som var på plats och såg finalen vad dom tycker, och på själva ESC i Globen i maj kommer jag att som vanligt rösta på Portugal som väl som vanligt kommer bland dom sista. Eller så är det Portugals tur i år!

Dag 15 i #blogg100    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar