söndag 13 mars 2016

Min nya mobil börjar bli gammal

I början av december förra året köpte jag en ny mobil, Samsung S6. Samsungs flaggskepp, endast det bästa är gott nog.

Men nu i veckan har det lanserats ett nytt flaggskepp, Samsung S7, så min nya mobil är detroniserad. Brutalt degraderad till andraplatsen. Jag som hade tänkt göra en seriös utvärdering av min mobil som hjälp för vilsna men köpsugna konsumenter på jakt efter en ny mobil, men nu är det kört, jag sitter med en drygt tre månader gammal mobil, vem är intresserad av en sån?
Mina gamla mobiler, 3 mån resp 3 år gamla

Men skämt åsido, det är löjligt att komma med nya modeller av mobiler flera gånger om året. Visst förstår jag att tillverkarna måste hålla uppe försäljningen och konsumtionen, men vad kan göras bättre på en Samsung S6 som gör att dom måste lansera en ny modell, Samsung S7. Antagligen är det precis samma telefon som tidigare som nu bara fått en ny märkning till S7 nånstans. Jag har inte brytt mig om att kolla vad som skiljer för det är naturligtvis inte på något sätt aktuellt med ny telefon för mig efter tre månader, säkert inte efter tre år heller för jag behöver inget bättre än den här mobilen.

Är då min gamle (tre månader alltså) Samsung S6 helt perfekt? Det är den bästa mobil jag haft, helt klart, men på några punkter är min förra mobil , min gula Nokia Lumia 920, som är otroliga tre år gammal och som jag har som reserv, mycket trevligare.

Samsung S6 = Android och Nokia 920 = Windows. Där tycker jag helt klart att Windows är lättare att komma åt alla inställningar på, Android har en massa hyss för sig på egen hand känns det som, Jag har tex avböjt att få en väderrapport varje morgon så nu tjatar min telefon varje morgon att väderrapporten är avstängd.

Och fast kameran i S6 är en kanonkamera så sitter knapparna mycket mer logiskt på 920 och Windowstelefoner. Och kalendern i Android är ett skämt jämfört med Windows. Men S6 vinner förstås över 920 om inte annat för att den är tre år nyare.

Samsung går knackigt har jag hört och Windows-telefoner säljer ännu sämre och när dom är så här himla bra köper inte jag något nytt förrän det kommer nån helt ny sensationell funktion. Tills dess hankar jag mig fram med min 3 månader gamla Samsung S6 och min 3 år gamla Nokia Lumia 920.

#blogg100                                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar