tisdag 8 mars 2016

Ny frukostvanor

Det händer stora saker i Mitt Sjuttial!

Lättpåverkad och faktiskt lite förändringsbenägen  har jag idag förändrat en av mina mest inrotade vanor. Den vana som vi människor håller allra hårdast på. Oomkullrunkelig vana som det hette en gång. Jag trodde aldrig att jag skulle ändra mina frukostvanor.

Det var på flygplatsen i Lissabon tanken väcktes. Jag kanske var lite omtöcknad efter att klivit upp kl 2.00 och åkt buss en timme och en flygtur på det från Faro till Lissabon och där gått och väntat flera timmar, men hur som helst berättade några i gruppen om sina frukostvanor. Intressant tänkte jag.

Jag är ärlig när jag säger att jag har aldrig ätit havregrynsgröt. Aldrig. Med föräldrar som var frisksportare i Waerlands anda åt jag ofta kruska på morgnarna som jag minns som riktigt gott och så var det ibland rågmjölsgröt. Och risgrynsgröt förstås, men aldrig havregrynsgröt.

Choklad och smörgås och i mer vuxen ålder kaffe och smörgås fram till jag var 36, då la jag till filmjölken. Och nu då efter ytterligare 36 år har jag ätit havregrynsgröt. Med äppelmos och mjölk. Hur gott som helst!

Vilka fördomar jag haft, jag har inte ens velat prova. Precis som ungdomarna som inte vågar prova lutfisk eller surströmming eller barnen som petar i maten som ser konstig ut och som dom vägrar att testa, lika tvärsäker och tjockskallig har jag varit att det är likhetstecken mellan havregrynsgröt och tapetklister.

Fel - fel - fel. Men nu har jag bara provat gröt en enda morgon, det är för tidigt att spola filmjölken helt och hållet, men nu har jag absolut två varianter av frukostmaten. Och gröten mättar lite extra, det är fint! Och nån morgon ska jag bjuda Margareta på kruska.  

#blogg100  

                          

3 kommentarer:

  1. Vaa? Aldrig ätit havregrynsgröt men varför "dra till" med fiberhavregryn? Visserligen är fibrer nyttigt men ät "vanliga" havregryn istället eller hälften av varje.
    Havregrynsgrötätare (den vanliga) har jag varit i många, många år och kommer aldrig att byta bort det! Har i krossade linfrön vid kokningen.
    En del ogillar gröt "för det är så jobbigt att diska den" men står den i vatten ett tag, går allt lätt som en plätt och även diskmaskinen gillar blötläggningen före.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra kommentar hr/fru Anonym. Men bilden var inte den autentiska så det var nog inte fiber. Men linfrön ska jag testa,

      Radera
  2. Oj, nu blev jag sugen att övergå till gröt igen!

    SvaraRadera