fredag 18 mars 2016

Stövlar av kork?

När vinflaskorna numera allt oftare har fått skruvkork och plastproppar blev portugiserna av med sin största födkrok och fick tänka om. Nu gör dom stövlar av kork. Och mycket annat.

Min nya plånbok, typ välfylld
Knappt jag trodde på det, men det är faktiskt sant. Nu har jag lärt mig att kork är mer slitstarkt än man kan tro! Man lägger ett korklager på en syntetisk väv och sen kan kan använda korken till nästan vad som helst. Till och med till skor och stövlar.

Fördelen är uppenbar. Helt förnybart material. Vart 7-10 år kan korken skalas av från korkeken och vi såg massor av produkter där man använt korken. Väskor, askar, smycken, bälten mm. Bara det att portugiserna hann hugga mer en hel del korkekar och det tar 25 år innan man kan skala av korken från nyplanterade träd.

Jag var riktigt sugen på en hatt i kork, 4-500 kr och jag hade direkt blivit en Frank Sinatra-look alike, men det där med kork på huvudet är lite väl utmanande så jag vågade inte.

Däremot blev jag av okänd anledning i akut behov av en ny plånbok en av de sista dagarna på vår semester i Portugal så jag fick låna pengar av Margareta och köpa mig en ny pluska i kork. 32 euro, knappt 300. Tack Margareta och den här ska jag var rädd om och alltid ha i framfickan.

Kork är rätt snyggt och en fördel med grejer i kork är ju också att skulle man var drullig och tappa sin korkgrej i vattnet så behöver man inte vara orolig. Min nya plånbok t.ex. flyter som kork på vattnet!

Dag 18 i #blogg100      
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar