lördag 30 april 2016

För Sverige i tiden

Jag kommenterar gärna kungens sjuttioårsdag här i Mitt Sjuttital nu när han också påbörjar sin sjuttitalsresa. Ingen kommer undan. Och jag säger gärna Grattis! Det gör jag till alla som fyller år.

Jag som republikan kommer inte att sitta klistrad vid TV-n idag, och även om jag just nu inte har full koll hur mycket Svt och TV4 direktsänder så sticker jag ut hakan och säger att det är för mycket. Det började i alla fall redan på nyhetsmorgonen i TV4 i åttataget.

Annars har jag faktiskt inte hunnit se nånting mer än det än, och det är klart att jag tycker att dagen ska uppmärksammas, men med måtta. Just nu har vi monarki och kungen är statschef och han fyller år så jag har inga problem med att den dagen ska uppmärksammas, men det överdrivna krypandet och fjäskandet inför kungligheter gör mig lite illa berörd. Där är allt tillåtet.

Kören med Carolina af Ugglas och 2000 sångare har jag hört talas om, den kommer säkert i repris i något nyhetsinslag så jag får lyssna då. Just nu hittar jag bara bilden där ovanför, för det är väl kören den visar?

Där skulle Nellys fröken vara med och sjunga, och hade jag fått frågan hade jag gjort det jag också. Inte för att hylla kungen, men för att det alltid är kul att vara med när något händer.

Monarkin försvinner inte under min livstid. Sägs vara bra reklam för Sverige, men det är nog bara ett talesätt. Republik kostar också är ett annat argument för monarkin, men det har ju inte med saken att göra, monarki och fjäskande är omodernt, det är det hela.

På Facebook ser jag några gratulationer och ödmjuka hyllningar från några undersåtar och jag ska inte ta bort den glädjen folk känner, men kalaset kostar ju några kulor som mamma betalar, Moder Svea, dvs du och jag. Hur mycket får vi inte veta förrän 2017 såg jag då några nya regler om öppenhet kommer att gälla.

Och här är alltså ett lite återhållet Grattis till Sveriges statschef, och jag gillar ditt valspråk, Kungen, "För Sverige i Tiden". Det är dags att stämpla ut nu, monarki tiden är ute.

Dag 61 i #blogg100

1 kommentar:

  1. Ajdå, jag lovade för mycket, Ny har jag hört Carolinas "Hurra hurra"-låt. Jag tror inte jag hade varit med och sjungit den och viftat med svenska flaggan. Tänkte mig inte för när jag skrev det jag skrev.

    SvaraRadera