söndag 10 april 2016

Med barnbarn på Bamse

Med Magnus Samuelsson
Presenter till barnbarnen nuförtiden är omöjligt att köpa. Det säger alla i min generation när det här "problemet" kommer på tal.

Barnbarnen har bokstavligen allt numera och populära, trendiga saker har så kort "bäst-före-datum", i morgon är det nåt annat som är populärt. Jag har köpt grejer nån gång som varit populära förra månaden men var helt ute när jag kom med den. Ingen idé att ens packa upp. Det är inget att göra åt det här, inte barnbarnens fel, ingens fel, men det är så här har det blivit. Tempot är så uppskruvat, allt går så fort. 

Tar emot publikens jubel
En "upplevelse" är inte så enkelt det heller, vad tycker barnen är kul? Det finns så mycket som lockar och det morfar/farfar tycker är skoj kanske inte alltid går hem hos dom yngre. Men i helgen blev det äntligen tillfälle att göra en "födelsedagsupplevelse" med de minsta barnbarnen. "Bamse på turné och Världens starkaste man".

Bamse är ett imponerande "koncept" och i år fyller han 50 år. Serietidningar och filmer, alla känner till Bamse, små som stora. Hos Fritidsresor på resan och på Kolmården träffar man Bamse och nu var det alltså en riktig teaterföreställning. Som inte jag borde recensera, det ska förestås barnen själva, men ändå:

Jag tror det gick hem rätt bra hos barnen, alla var engagerade och ropade högt när Bamse skulle akta sig och så där som barn gör. Väldigt fina dräkter och fina kulisser med mycket färg. Täta byten mellan leksaksbutiken i stan, vargens hus och skogen där huskatten inte kom ner från trädet.  Det blir lite som en serietidning där man hoppade mellan miljöerna.

Sen tycker jag om när det inte på Disneymanér går så himla fort. Jag kom på mig själv att tycka att det gick lite långsamt ibland, men man är ju miljöskadad, 2-3-4-åringar kan gott behöva få lite tid på sig att hänga med. Tydliga sånger, lätt att förstå handlingen tom för mig.

Nu körde dom föreställningen bara under två helger, 7-8 föreställningar totalt. Antagligen för att fila lite på det hela inför turnén i höst. Som titeln säger ska Bamse ut på turné senare,

"Bamse på turné", en lagom upplevelse för morfar och mormor och kul för alla små.

Dag 41 i #blogg100
                                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar