fredag 8 april 2016

Sista sommaren med Telia

Bildresultat för telefonledning
Ja, var ska småfåglarna sitta?
Visst visste jag att det var dags snart, men nu vet jag, 31/8 klipper Telia vår kopparledning i stugan. Landsbygden ska moderniseras,

 Det har ju fungerat så bra med vår gamla koppartråd som är avklippt och skarvad flera gånger men bara fungerar och fungerar, men nu är det slut! "Tack för det, Televerket" som man sa i reklamen för inte alltför läge sen. Både bra och dåligt.

Det braiga är att vi nog har betalat lite väl mycket för vår TV, telefoni och bredband i stugan, nästan lika mycket som hemma i stan och nu kanske vi kan kanske spara in några kronor. Den fasta sommarstugetelefonen är den första som ryker. Alla har ju sina mobiler.

Men TV vill man ju ha. Och bredband till datorn. Så det dåliga är att nu måste man sätta igång och tänka, vilket är bäst?

TV-antenn eller parabol? Eller ingen TV alls? Mobilt Bredband eller Bredband via mobilnätet? En lek med orden, vad är det för skillnad, Surfmängd? Hastighet? 4G som fungerar så dåligt uppe hos oss!

Och inte blir det billigare som jag först trodde, tvärtom, Dyrare och sämre.

Det är lätt att bli yr i bollen av den positiva foldern  "Framtidens nät är här" som Telia kallar den, men det blir alltså sämre och till ett högre pris. Så både bra och dåligt? Nej det är allt mest dåligt.

Jo förstås, jag kan ju titta på andra leverantörer och kanske få det lite billigare, men det är inte alltför lätt att jämföra. Så valfrihet i "Framtidens nät" är inte så enkelt. Just nu väljer jag allt att låta broschyren ligga till sig nån månad så skjuter jag problemet på framtiden. Framtidens nät.

Dag 39 i #blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar