onsdag 18 maj 2016

Vad gammal han har blivit!

Är det nåt uttryck jag ogillar är det den där kommentaren när man ser nån man inte sett på länge.

Jo, jag säger och tänker så spontant själv alltför ofta, men jag tycker det är dumt. Som på 50-årsjubileet av vår student härom året, så gamla mina klasskamrater hade blivit tänkte jag. Såg ut som 70-åringar hela bunten. Dumt tänkt.

Och de flesta såg nog ut att ha åldrats tämligen normalt som jag lite egotrippat tycker att jag själv har åldrats, det var nog bara ett par tre som såg riktigt vissna ut, tyngda av sjukdomar visade det sig sen.

Men igår så stötte jag på en gammal kompis där jag blev chockad. Så gammal han har blivit!

En hyfsad kroppshydda, orakad och hade nog inte sett en hårborste det här seklet. Vida byxor med hängslen som drog upp byxorna och midjan upp över halva bröstet.  Nåt år äldre än jag men såg ut som 90+. Och bortsett från det ovårdade skägget gällde beskrivningen frun också. Bor på landet vet jag, men klädseln och hela uppenbarelsen såg uppgivet ut.

Nu är inte jag något modelejon själv, och man ska kanske klä sig efter sin ålder. Kanske min vän från förr åkte in till stan i den utstyrslen för att visa att han är en bonnläpp? Ja, han gjorde det i alla fall OK för mig att säga:

Oj så gammal han har blivit!

Dag 79 i #blogg100



3 kommentarer:

  1. Hörru! "Vi blir inte gamla, vi har bara levt länge" allt enligt Lillbabs.
    Tråkigt att bli gammal men det är enda sättet att bli äldre, citat av Meta Velander.
    Vad sägs om detta:
    Kunskap är det enda som finns kvar av allt det man lärt sig....

    SvaraRadera
  2. Jo, det är fint så länge man kan hänga med!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera