lördag 18 juni 2016

Motionstrender

84 kilometer, nu blir det matpaus
Just nu springer ett gäng ultralöpare High Coast Ultra uppe längs Höga kusten. Just nu på 21 plats ligger Anders som springer det här loppet för andra gången. 128 kilometer i tuff terräng! Just nu kom han fram till Nordingrå, 84 kilometer. 44 kilometer kvar, en dryg mara. Mycket "Just nu" men blogginlägget är rykande färskt.

Själv har jag hållit mig till marathon på stadsgator för mina motionsprestationer, 42 kilometer, det har "fått räcka". Och under mina 20 år har det hänt en hel del med den här typen av tävlingar, trender kommer och går.

Allt från mitt första marathon har t.ex. Stockholm Marathon blivit allt populärare med fler och fler deltagare, men senaste åren verkar det ha stagnerat eller tom minskat lite. Antagligen för att dom som är yngre vill ha ännu tuffare utmaningar, längre lopp, fjällmarathon etc. Ett exempel är hinderloppet Venlostormt som Casper sprang i Holland härom veckan, en halvmara i lervälling och klättringar i stegar över hinder. En rutschkana ner i vattnet och en massa andra jobbiga spektakel som är kul för publiken och extra utmanande för deltagarna.  Att "bara" springa är jobbigt nog, men folk verkar vilja ha lite nyheter. Tänja på gränserna.
             
Inte så konstigt, och jag ska med intresse kolla in alla nya motionstrender i mitt gebit här under Mitt Sjuttital, men jag accepterar mina fysiologiska begränsningar och håller kvar vid den traditionella motionsformen: lufs lufs lufs mil efter mil där målet inte ligger 10-15 mil bort utan 42 kilometer är mer än tillräckligt. Och nu är det spännande att se hur långt Anders klarar sig den här gången. Manfallet är högt i den här supertuffa tävlingen. Och här är Casper i Holland härom veckan efter drygt 21 km i en tuff stadstävling:




2 kommentarer:

  1. Kanon! Anders klarade sin High Coast Ultra, 12,9 mil i tuff terräng. Start vid midnatt och målgång efter åtta på kvällen alltså efter mer än 20 timmars löpning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att vara i mål. Det i särklass mest plågsamma jag har gjort, men jag finns säkert med i startlistan nästa år också.

      Radera