måndag 4 juli 2016

En epok går i graven

Vår landshövding gjorde nyligen ett sista fruktlöst försök att skjuta upp nedläggningen av vår telelinje men nu har jag accepterat övergången till Framtidens Nät hos Telia. Koppartråden ersätts med 4G.

Vad säger sädesärlorna om jag tar bort koppartråden
Jag är tveksam till att det blir bättre och det är lite trist att man lägger ner innan det finns ett riktigt bra alternativ och nån fiber blir det väl aldrig här i Stentorpet. Dyrt och det är nog inget mina grannar här är intresserade av. Telefonen är uppsagd och vår fina TV-tjänst är avslutad - Framtidens Nät blir bantat. Men nästan lika dyrt....!

Fördelar? Jo, åskvädren här på landet brukar slå ut bredbandet, det ska vi väl slippa. Förra året var vi utan TV o bredband i över en vecka efter ett mediokert åskväder. Och så kan man ju hoppas att det kommer nyheter och förbättringar under åren som kommer.    

Det är snabba ryck, vi får grejorna redan i morgon så jag är spänd på hur det kommer att fungera och nu går härmed koppartråden från 40-50-talet i pension. Hörde från en granne om damen i Australien som körde på en tråd från 20-talet där telebolaget där lovade henne att det det skulle hon få göra länge än.

En liten, liten chans finns att vi får snabbare bredband nu med 4G. Vi beställde den dyraste varianten som säger 5-20 Mbit/s (men av någon anledning heter "Bredband 30") men vad är det löftet värt? Luttrad av livet tänker jag mig att det blir nog snarare runt 5 än runt 20, redan i morgon vet jag mer. Men 100 Mbit/s borde vara minimum det som internetbolagen erbjuder.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar